måndag, april 03, 2006

Alpha - igen!

Det är inte första gången vi är på inspirationsdagar med Alpha-gänget. Den här gången fick jag tillfälle att delta i och ställa frågor kring uppföljningen av den kurs församlingen har. Alpha är väl medvetna om problemet och de har som jag ser det två viktiga hänsyn.

För det första menar Alphagänget att varje församling själv måste själv ansvara för uppföljningen. Så långt är det rätt, men knappast någon hjälp för stackars präster och pastorer.

För det andra berättar de hur de själva gör och det är inte heller bra menar jag. De har numera elva olika material för uppföljningen men problemet är att inget av dem löser problemet med uppföljningen. Uppföljningen av Alpha har inte att göra med material, utan med MÄNNISKOR.

Jag menar församlingen måste börja med att utrusta lärjungar som kan gå tillsammans med de nya troende. I korthet betyder det att församlingen måste först göra lärjungar som sedan gör Alphakursen. Uppföljningen blir då att de som kommer till tro sedan får välja ett nytt sätt att leva - inte ett nytt material. Jag ska försöka utveckla detta någonstans framöver. Sov gott! Vi hörs imorgon.

Inga kommentarer: