måndag, april 10, 2006

Straffar Gud?

En av celledarna skickade en fråga om Gud straffar. De hade diskuterat 2 Tim 3:16. Straffar Gud? Här är mitt svar.

Frågan är inte så svår av två skäl. För det första handlar det alltid om sammanhanget. 2 Tim 3:16 talar om att allt Guds Ord är nyttigt till ”fostran”. Av denna fostran finns två sidor. Den ena är den positiva, den till undervisning och upprättelsen och den andra är den negativa (som vi uppfattar det) bestraffning. Bestraffning heter här på grekiska elegmos och översätts i andra översättningar med vedergällning och tillrättavisning. Översättningen ”bestraffning” kanske i sammanhanget är mindre lyckad, men förmodligen beror det mest på vilka associationer läsaren får.

Om man fått stryk under sin barndomstid för att man inte gjort rätt är det naturligtvis jobbigt, men om man inte fått det är det tämligen självklart att allt har en positiv sida och en negativ. I ytterligare en annan översättning talas det om att Gud korrigerar. Det tror jag vi ska vara tacksamma för. Men det är en viktig fråga och jag hoppas detta korta svar duger tills vidare. Annars får ni återkomma.

För övrigt hoppas jag ni har läst DAGEN denna dag eftersom en av våra cellmedlemmar vittnar om Jesus där.

Ikväll ska Kari och jag gå på bio; Ninas resa.

Inga kommentarer: