onsdag, juni 04, 2008

Det går sakta framåt

Dagen med grannpastoratet blev en hit. De lyssnade SÅ intresserat och lär återkomma på något sätt. Det är en sak att drömma, en annan sak att vilja och en tredje att kunna. Så det är en lång väg att gå.
Dagen i Nyköping blev också bra. Vad roligt att kunna sälja Comiskeys bok samtidigt. Jag träffade förutom honom och Sven-Gunnar Roos också Per-Johans Stenstrand och upplevde det som en angenäm person. När vi samtalat en stund tycker jag mig få min bild bekräftad. Det finns fyra eller fem cellstrukturerade församlingar i Sverige. Den femte är i sådana okänd för mig.
Är det för krävande att vara en lärjunge?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Å ena sidan JA. Det är för krävande att vara en lärjunge. Vi kan inte bli som Jesus, även om det är det vi ska sträva efter. Vi ska hålla alla buden. Vi ska leva syndfritt. Det kan vi inte - så i den meningen är det för krävande.

Å andra sidan. Nä, det är klart att det inte är för krävande. Jesus själv bär oss. Jag hörde en undervisning igår om den lame mannen som blir nedhissad genom taket i huset där Jesus var. Fyra män (kanske) bär var sitt hörn av en matta. De bär den lame mannen upp på taket och sänker honom ned. Frågan ställdes "Vem bar dina matthörn när du fick komma till Jesus?" Och den andra frågan blev naturligtvis "Vems hörn på mattan bär du?"

Suveräna frågor och poänger då det handlar om relationer. Jag kan peka ut vissa nyckelpersoner som burit mina matthörn. Och jag kan namnge vissa människor var matthörn jag bär, mot Jesus. Det handlar om relationer.

Jag tror att vi på ett sätt måste sänka ribban för som är godkänt lärjungaskap. Först måste vi inse att vi är dåliga människor som inte vare sig orkar eller vill följa Jesus. Efter det tror jag att vi måste bekrfäta människor i deras relationer och i det som faktiskt händer. Och göra dem medvetna om att Gud använder dem i allt de gör. Efter det så kan vi ställa krav på lärjungaskap.

/cobi

Anonym sa...

Hur menar du då? För det finns ju många församlingar i vårt land som avnvänder sig av "cellgruppssystemet"? (Kanske du definierat dig tidigare och jag inte sett det, då jag hälsar på "dig" för första gången.)

Blessings!

Anonym sa...

Bibbi
Förstår inte riktigt vad du menar med frågan.
Jag menar inget cellgruppssystem eller motsvarande alls.
Det blir mindre och mindre viktigt för mig det där med systemen.

/cobi