måndag, september 15, 2008

50-års jubileum?

Jag har just läst ikapp Sandahls senaste bloggar. De handlade alla om ämbetsfrågan. Det är ju 50-års jubileum för de kvinnliga prästerna. Det börjar dra ihop sig till detta. Uppriktigt sagt har jag inte koll på vilken helg det är fast det borde vara obligatoriskt. Jag tror inte att vi ska fira detta i Värnamo, vad jag vet. Om det är sista helgen i september är jag ändå inte hemma. Ibland är Gud nådig, som någon sa.

Jag såg på förmiddagen en respris från TV8 som var helt otrolig!!! Gudrun Schyman av alla hade gjort ett program om kvinnoprästmotståndet med aneledning av jubiléet. Hon hade kallat samman 5, säger fem som alla tyckte likadant. De var domprosten i Uppsala, Tulikki Bylund, hon som fixat med Ecce Homo-utställningen, biskop Martin Lind, feministen och prästen Annika Borg, den ansvarige för jubiléet Boel någonting och håll i er nu: Helle Klein, chefredaktölr på någon kvällstidning och präst. Dessa tillsammans med ärkebiskopen Wejryd. Detta är ju helt otroligt. Den ene mer liberal, militant feministisk än den andre. Total avsaknad av objektivitet! Ren propaganda! Jag saknar ord. Därför var det ganska välgörande att läsa Dag Sandahls blogg, inte minst exemplet från Helsingborg, det om Mona Lisa Ekdahl. Ganska tänkvärt. Tyvärr framstår han som en ropandes röst i öknen. Men å andra sidan är han då i gott sällskap. Fast uppriktigt sagt tror jag Sandahl vinner i längden. Eller rättare sagt; den klassiskt kristna tron vinner i längden. Av det enkla skälet att liberalerna inte har något att bidra med, inget att erbjuda. De kan bara riva ner och förstöra den kristna tron. Dessutom tror jag att de som inte har köpt propagandan om demokrati och jämlikhet är betydligt fler än vi tror. Det är inte de som är förlorare utan Svenska kyrkan. Den kyrka som inte vågar ta ett uppriktigt samtal om en teologiskt viktigt fråga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Idag, läs tisdag, hörde jag Helle Klein under ett föredrag ta upp programet på TV8. Hon tyckte synd om Martin Lind som "fick ta mycket skit". Hon sa också att Gudrun, som inte är medlemm i kyrkan, ser att kyrkan har en viktig samhällsfunktion och är därför också intresserad av hur den internt fungerar.
Don´t shoot the mailman

/cobi

Anonym sa...

Är det verkligen en fråga det där med kvinnoprästmotståndare. 2 aspekter vill jag anföra. För det första är det en rent inomkyrklig fråga. Väldigt få personer utanför vår lilla sfär bryr sig. För det andra så tror jag att det är människor inom kyrkan som frodar bilden av oss. Vi skapar den alltså.

jag vet, man kommer inte undan roten till frågan det är jag helt medveten om. Men dessa två aspekter hjälper iaf att dra ned diskussionen på en rimlig nivå tror jag.

ps. för övrigt är det i september jubileet är. 27 om ja minns rätt.
/cobi