söndag, mars 08, 2009

Vad då ekumenik?

Vi har haft en ekumenisk bibelhelg i Värnamo. En otrolig helg. Fredagkväll blev en kväll med gemenskap, 200 närvarande. Lördag förmiddag hade vi seminarier, själv talade jag om Bibelns trovärdighet. På eftermiddagen ledde Daniel Grahn (gammal Värnamo-bo) ett panelsamtal där bland andra kommunalrådet deltog. Förmodligen mer intressant än vi förstår. På kvällen stor musikfest med kanske 800 deltagare och idag Högmässa i Värnamo kyrka med uppskattningsvis 750 deltagare. Vi har kanske varit med om ett ekumeniskt genombrott.

MEN på vilken nivå? Det kristna livet utspelar sig på minst tre olika nivåer. "Längst ner" på cellnivå. Här satsar vi på god gemenskap lekmän emelllan, ekumenisk celledarutbildning och så vidare. Nästa nivå är ekumeniken mellan församlingarna. Här gäller det att relatera också till katolska kyrkan och frifräsare av olika slag. Det kommer nog att gå sakta. MEN kanske kan vi samarbeta!? Vi kan ha en del helger tillsammans, starta behandlingshem eller föra samtal. Den tredje nivå som vi inte berörde är den som handlar om relationen mellan de olika samfunden. Jag tror vi lämnar dessa till samfundsledarna. Det är ganska skönt måste jag säga kunna överlåta svårigheterna som vigsel av samkönade, nattvardsgemenskap et cetera till dem.

Den utveckling som Svenska kyrkan befinner sig i innebär att de lokala församlingarna själva ska bestämma. Det betyder att på riks kan de göra avtal mellan Missionskyrkan och Svenska kyrkan. Hur vi gör lokalt är en annan sak. Rätt eller fel? Jag vet inte, men jag är väldigt glad för den här heögen. Fortsätttning följer.

Inga kommentarer: