torsdag, september 10, 2009

FRIMODIG KYRKA

Det är mer än 30 år sedan jag prästvigdes för Svenska kyrkan. På den tiden var Svenska kyrkan annorlunda även om den redan då var på glid. Den kyrkokamp som pågår mellan stat och kyrka har pågått i mer än hundra år. En av de större förändringarna ägde rum år 2000 när staten skulle skiljas från kyrkan. Det visade sig att det inte blev så, snarare tvärtom. Jag är inte längre anställd av Biskopen utan av den kyrkliga samfälligheten. Den kan avsätta mig när det passar utan att Biskopen kan göra någonting åt det. Men då har Svenska kyrkan blivit som vilken arbetsplats som helst och det var så staten ville att det skulle bli. Därför röstar jag på FRIMODIG KYRKA som vill att Svenska kyrkan ska fortsätta att vara en kristen kyrka utan inblandning ifrån de politiska partierna.
Sveriges riksdag har i år infört en könsneutral äktenskapslagstiftning. Hur kommer då Svenska kyrkan att förhålla sig? Jag fruktar det värsta. Den kommer att överge Jesu ord om att Gud skapat oss till man och kvinna och för den skull instiftat äktenskapet. I värsta fall, åtminstone på lite sikt, kommer Svenska kyrkan försöka tvinga mig att ställa in mig i ledet. Så sargas Svenska kyrkan på ytterligare en punkt. Vi kan inte ha det så här, därför röstar jag på FRIMODIG KYRKA.
Svenska kyrkan har ockuperats av vad som kallas en representativ demokrati. Demokratin har blivit en ideologi, en demokratism som utnyttjas av dem som sitter vid makten. Många av dem har till och med ställt sig över både Gud och den kyrka de skulle tjäna. Men hur representativa är dem? Ungefär 70 % av befolkningen är medlemmar men av dem är det ungefär 90 % som inte alls röstar. Vi måste därför arbeta för en kyrklig demokrati.
Det är nu viktigt att rösta för och frimodigt arbeta för Svenska kyrkans överlevnad. Vi vill ha en kyrka där Jesus får vara i centrum. I ett internationellt perspektiv har vi blivit alltmer marginaliserade i takt med att vi uppgivet slutat använda Bibeln som Helig Skrift och norm. Jag hoppas vi kan få en FRIMODIG KYRKA.

3 kommentarer:

HH sa...

FRIMODIG KYRKA - ett självklart val för mig som bekännande kristen.

Anders B Weiborn sa...

Håkan. Ge mig uppmuntran till hur jag skall kunna fortsätta tillhöra en kyrka som snart inte har någon trovärdighet? Hur skall jag kunna uppmana någon jag vinner för Guds Rike att söka sin församlingsgemenskap där man inte kan få någon näring för att växa till en mogen kristen? När jag skriver detta är jag mycket fundersam om vilken väg jag skall välja i framtiden. Länge har jag haft åsikten att vi måste hålla ut i Svenska Kyrkan - men snart vet jag inte om jag orkar göra det längre!?

Vänligen i Kristus

Anders B Weiborn

Håkan Sunnliden sa...

Broder,
Vi är många som känner igen din vända. Låt oss tillsammans kämpa den goda kampen, se min nästa blogg. Jag har i tankarna att upprätta ett nätverk för alla oss som vill leva som lärjungar tillsammans med andra. De små gemenskaperna behövs överallt, men de behöver också varandra.