torsdag, december 31, 2009

GOTT NYTT ÅR - 2010

Det är Nyårsafton. Klockan är 15.30. Jag ska strax ge mig upp till Sjukhuset eftersom jag numera åtminstone delvis är sjukhuspräst. Jag måste bara nämna att denna tjänst berikar mitt liv väsentligt. Här möter jag verkligheten i större utsträckning än annars. Jag ska ha en enkel gudstjänst där kl 18 innan Kari och jag går hem till Kerstin B i kväll där vi ska ha vår uppesittarkväll tillsammans med några vänner.

Jag har precis läst en mycket intressant artikel om karisamtisk teologi skriven av TD Göran Wiking, sjömanspräst i Singapore. Han visar på motsättningen mellan karismatisk/evangelikal och liberal teologi, mellan kyrkan i nord och kyrkan i syd. Det blir alltmer uppenbart att den liberalteologiska teologin inte har något gott att erbjuda den längtande människan. Det är i och för sig inget nytt men behöver sägas eftersom vårt land och tyvärr också vår svenska kristenhet överflödar av liberalism. Jag känner att jag behövde läsa denna spännande artikel. Jag tycker hösten har varit ovanligt tung, - andligt sett.

Kyrkomötets beslut om en förändrad syn på äktenskapet betraktar jag som en ren katastrof. Jag har inget att säga om att staten tar ett sådant beslut. Jag vill inte se ner på de homosexuella. Det är inte det det handlar om utan om vad Kyrkan lär om äktenskapet och hur det uttrycks i vigselgudstjänsten. Hur i all sin dar kan ett kyrkomöte ta ett sådant beslut de tog utan att ägna en tanke åt följderna? Det vittnar om total förvirring, en blindhet långt värre än vi kunnat se hittills. Jag befarar att det ganska snabbt går utför. Låter det bittert? Jag tror inte det, men cynismen anfäktar mig hela tiden.

Det är min övertygelse att ur katastrofer kan något mycket gott komma. Jag ber, tror och hoppas att de heligas gemenskap ska komma att bli allt viktigare. Dem kommer att uttryckas på olika sätt som gudstjänstgemenskaper, kommuniteter, gemenskaper, cellkyrkor av olika slag ... Inom mig bär jag fortfarande på visionen om lekmännens uppvaknande och ansvarstagande och år 2010 kommer jag att arbeta för detta på olika sätt. Men det ska jag återkomma till.

Det ska bli spännande att på nära håll följa det kyrkopolitiska spelet. I bästa fall kanske jag kan få bidra med någon bit klassisk kristen tro här eller där. Jag har ju möjligheten att något bidra till såväl Växjö stift där jag är ersättare för Dag Sandahl i stiftsstyrelsen och till kyrkan som helhet genom kyrkomötet. Dag vill nog gärna att vi turas om med stiftsstyrelsen eftersom det är en ganska betungande post. Jag lägger härmed in en länk till FK-gruppen - www.frimodigkyrka.se/content/view/27/96. Också det politiska spelet ska jag fortsättningsvis berätta om på denna blogg som jag tänker fortsätta använda mig av.

Den här gången ville jag bara skriva några rader för att önska er alla ett riktigt gott nytt år 2010.

2 kommentarer:

Thomas F. Moesgaard-Christensen sa...

Kære Håkan - gode hilsner om et velsignet nyt år til dig, Kari og Kerstin. Vi ønsker også Guds velsignelse over den svenske kirke i det kommende år - må Guds nåde blive levende for mange.

Kærlig hilsen

Thomas i Danmark, tidl. Tirana

Carla sa...

Hej Håkan,
Vad roligt det är att ha hittat din blogg. Följer inte bloggar så värst mycket men ska minsamm försöka följa din.
Vill också jag önska di´g och dina ett fantastiskt Nytt År, även om vi redan finner oss i feb. =)
Många varma hälsningar! Carla Widén