onsdag, februari 17, 2010

Grundbulten

Biskopen har andra arbetsuppgifter fram till 1 julil då han skiftar tjänst. Jag funderade över hur massmedias rapportering skull se ut. Dagen efter stod inte ett ord på första sidan i Värnamo Nyheter. Inne i tidningen hade de kopierat en press-realese av något slag. Minns inte vilken. Men ingen egen kommentar. De stora tidningarna hade ingenting. Kanske har de inte hunnit med att rapportera? Eller som sonen, som är informationssekreterare uttryckte det; det är ingen nyhet. Han kan ha rätt, men då är det värre än jag trodde. Då har biskopen reducerats till en tjänstman vilken som helst. Om en läkare får sparken kommenteras det i tidningen. Om en industriarbetare får sparken står det ingenting. Om hundra friställs kommer det på första sidan. Om en biskop får sluta står det ingenting? Jo, ett undantag; Smålandsposten har följt ärendet hela tiden och haft egna analyser och kommentarer.

Nu talas det mycket om Biskop Svens person. Jag gillar inte det. Jag har alltid tyckt om Thidevall, sedan jag hörde honom tala om dop- och konfirmationsseden. Sedan tog han tid med mig och hjälpte mig när jag skrev lic-avhandlingen. Jag röstade på honom när det var biskopsval och uppmuntrade honom att gå in i tjänsten trots att han innerst inne inte ville. Han har en god analytisk förmånga och förstår Svenska kyrkans läge. Han försökte göra något åt det, men det föll inte i god jord. Hans styrka blev hans svaghet. Varje människa har svagheter i sin personlighet. Det är ingenting att säga något om. Det ska man bara vara medveten om. Det kommer att vara likadant fortsättningsvis även om kyrkomötet avskaffar arvssynden. Däremot håller jag helt med Dag Sandahl som är irriterad över att det inte talades öppet om situationen förrän det är för sent. Varför har ingen sagt eller gjort något tidigare? Varför råder feghetens och tystnades kultur ionom Svenska kyrkan? Det kanske inte är så konstigt med tanke hur man behandlat varandra i till exempel ämbetsfrågan. Eller hur man kör över alla oss som ville tala om vigselrätten. Så kommer det nog att fortsätta. Alla våra bästa biskopsämnen är diskvalificerade. De får inte bli biskopar av kända skäl. Inte ens kyrkoherdar.

Det är rimligt att tolka Biskop Svens fall utifrån hela systemet. Grundbulten i Kyrkoordningen säger att Svenska kyrkan är evangelisk-luthers kyrka samtidigt som det är en öppen, demokratisk kyrka. Hur går den ekvationen ihop? Ta bort grundbulten och hela systemet faller.

Just nu - i skrivande stund kommer ett inslag på Smålandsnytt. Det är en intervju med Eva Hamberg, religionssociolog. Hon menar att det finns grundläggande fel i hela systemet (sic!). Låt oss be att vi får en viktig och ärlig diskussion omkring grundbulten i Svenska kyrkan!

Inga kommentarer: