måndag, september 13, 2010

Har inte brudparet rätt att få veta om de är vigda eller inte?

Idag har jag talat med Skatteverket i Sollefteå. Det är de som administrerar min vigsel som inte är en vigsel men ändå är det. Läget var att jag i vanlig ordning undertecknat att vigseln ägt rum, skickat den till Skatteverket och tagit semester. Nästan två månader senare får jag veta att papperet kommit i retur därför att jag inte skrivit under med Kammarkollegiets legitimation. Jag överväger i detta läge att bråka eftersom jag ogillar, nästan underkänner, den nya äktenskapslagen. Självklart inser jag att jag aldrig kan vinna i saken, men framföra mitt ogillande kan jag i hopp om att många gör detsamma så vi kan tvinga fram nya ändringar.

Jag ringer alltså och frågar varför mitt namn och min tjänst som präst inte längre är tillräckligt. Jag frågar också om de inte själva kunde ha kompletterat eftersom de själva måste ha uppgifterna. Hur ska de annars kunna kontrollera om jag skrivit rätt? Jag beklagar att de vigda inte antecknas som vigda på grund av detta förfarande. Vidare frågar jag vem som är min uppdragsgivare. Är det Svenska kyrkan eller Kammarkollegiet? För övrigt har jag aldrig ansökt om någon vigselrätt hos Kammarkollegiet och det papper som kollegiet skickat mig vet jag inte var jag har. Det kommer ju så mycket papper.

Den stackars handläggaren kan inte göra så mycket åt det hela. Det är ju bestämmelser som ska följas. Och så länge jag inte angett vilket datum jag fått rätten att viga förblir de vigda ovigda. I dagsläget är de inte gifta får jag veta fastän de är gifta. Jag bestämmer mig för att inte pressa den snälla handläggaren vidare utan förklarar bara att så här kan vi inte ha det fortsättningsvis. Hon låter mig då få veta att det är många präster som protesterat och att det nu tillsatts en utredning som ska ändra i papperet. Det är väl alltid något även om det i sak inte förklarar särskilt mycket. Jag tackar för mig och avslutar med att be handläggaren hjälpa mig att verka för civiläktenskap fortsättningsvis så slipper staten besvärliga teologer. Det är väl bra om vi kan skilja politik och teologi åt menar jag. Nu känns det lite bättre.

Inga kommentarer: