fredag, oktober 08, 2010

Vad gör jag nu med "vigselrätten"?

Den nya äktenskapsbalken innebär att staten formulerar vad ett äktenskap är. När jag
läser informationen på Regereingskansliet s definition av ett äktenskap står det klart vad ett sådant innebär:

"Äktenskap ingås mellan två personer. Från och med den 1 maj 2009 gäller nya regler som rör äktenskap. Två personer av samma kön kan ingå äktenskap på samma villkor som par av olika kön. Bestämmelserna i äktenskapsbalken gäller alla par oavsett makarnas kön. "

Jag läser vidare om hur en vigsel kan gå till:

"Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra. Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man?
(Svar: Ja.)
Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man?
(Svar: Ja.)
Jag förklarar er nu för äkta makar."

Mer än så behövs inte. Jag har inga problem med detta, men inbilla mig inte att detta är en kristen vigselgudstjänst. Det är ett civiläktenskap. Vem kan nu förätta en sådan akt? Svar; Den som är förordnad av Kammarkollegiet. Regeringskansliet fortsätter med att upplysa mig och obs att kursiveringen är min.

"Det finns ingen skyldighet att förrätta vigsel för ett trossamfund eller den som är behörig vigselförrättare inom ett trossamfund. Det innebär att det kan förekomma att en vigsel som ett par önskar sig inom ett visst trossamfund inte kan äga rum där, även om paret uppfyller äktenskapsbalkens krav. Det kan till exempel vara situationer där trosuppfattningar hos trossamfundet eller vigselförrättaren hindrar en vigsel för att parterna inte utövar samma religion eller för att en av parterna är skild."

Detta används nu som ett argument av Svenska kyrkan mot mig som vill avstå från att vara vigselförättare. Man säger: Du måste vara vigselförättare just för att du inte måste förätta någon vigsel. Det här köpte inte Kammarkollegiet. De gav fribrev till tre präster i Göteborgs stift. Jag vill följa dem i fotspåren. MEN nu ryktas det inom Svenska kyrkan att dessa präster inte kan fullgöra sitt arbete. Det blir svårt för dem att söka nya tjänster för vem vill ha präster som inte kan viga? Det kan komma att hotas med avsked. Det är med andra ord inte Kammarkollegiet som är bekymret utan Svenska kyrkan.

Jag har ännu inte bett Kammarkollegiet om fribrev eftersom jag förstår att Svenska kyrkan kommer att jaga mig i försök att slå mig till marken. Jag behöver avvakta. Jag behöver få se hur Svenska kyrkan tänker hantera det faktum att ingen tvingar mig, förutom Svenska kyrkan. Vart är Svenska kyrkan på väg när den låter staten definiera vad ett (kristet) äktenskap är och ovanpå det tvinga där staten friar?

3 kommentarer:

Simon Wämmerfors sa...

Jag tror säkert att det kan göras försök att på detta sätt bi av med misshagliga präster som inte vill foga sig. Samtidigt har jag väldigt svårt att se hur man skulle kunna formulera själva problemet på ett vettigt sätt. Vår kyrkas gudstjänster beror ju inte på staten på något sätt. En vigselgudtjänst är en vigselgudstjänst alldeles oavsett statens ställningstaganden eller tyckanden. En vigselgudstjänst är identisk oavsett om den präst som förrättar den har vigselrätt eller inte, hur ska man då lyckas motivera att den ena av dem inte längre kan sköta sitt jobb?

Anonym sa...

Jag har arbetat många år som folkbokförare, redan när kyrkan hade uppgiften. När partnerskapslagen kom kände jag att jag inte ville handlägga dessa ärenden. Talade med min chef och meddelade att jag förr säger upp mig från mitt arbete än sätter min namnteckning på en hindersprövning för partnerskap. Svaret från min chef var: ”Du behöver inte handlägga dessa ärenden”. Det underliga (och det är ett under) är att fram till min pension för 2 år sedan har jag inte fått en fråga varken på telefon eller i expeditionstjänst från någon som önskar ingå partnerskap. Vi har en stor Gud som ger oss sitt beskydd!

Anonym sa...

http://bit.ly/bJxKas