söndag, april 10, 2011

Försoningen - ett teologiskt faktum

Det blir altt tydligare att människor inte förstår de viktigaste teologiska begreppen. Jag skrev om jungfrufödseln för inte så länge sedan. Den här veckan handlar om försoningen. Tyvärr är det inte bara "vanliga" människor som inte förstår, utan också präster och pastorer. Jag ska låta bli att ge exempel.

Bakgrunden är att synden skapar en konflikt i förhållande till den helige Guden. Israels folk låg i konflikt med Gud och det fick de allvarligaste följder. Paulus kan i Rom 6:23 skriva det som alla vet: "Syndens lön är döden". Denna sanning betonades särskilt på Medeltiden. Mest känd är Anselm av Canterbury som formulerade
försoningens mysterium med hjälp av juridiska termer. Det fick särskilt två följder för vanligt folk. Den ena att sjukdomar, olyckor och katastrofer betraktades som Guds straff, till exempel pesten på 1300-talet. Den andra följden att människors föreställning av Gud var att Gud är arg, ond och vred. Hur ska vi kunna närma oss en sådan Gud. Hur ska konflikten lösas?

I vår tid betonar vi inte att syndens lön är döden även om det är sant. Vi talar inte om en arg Gud, utan hellre om Guds kärlek. Det är bra, men låt oss inte gå från ett dike till ett annat. Vi behöver förstå hur konflikten med Gud har får sin lösning.

Vi vet alla att vi kommer att döden dö, men alla känner inte till den information Bibeln ger oss, nämligen att soning kan äga rum. Något annat eller någon annan kan dö i mitt ställe. Detta är bakgrunden till de blodiga offren i GT. Det utgjutna blodet är bevis på att något eller någon har dött i mitt ställe. Detta offer skulle vara oskyldigt för att räknas som soning och inte bara som syndens konsekvens. Människan kunde inte komma i direktkontakt med den helige Guden med sin synd, men ”genom offret”.

Den konflikt synden förorsakat kan inte återställas med en syndabekännelse, goda gärningar eller pengar. Det skulle innebära att vi kan frälsa oss själva och då är Jesu lidande och död onödig. Det hebreiska ordet för sona, he kippär, betyder i grund ”tvätta bort” eller ”utplåna”. Skuldoffret fungerade som en löspenning, som en lösen och blodet tvättar bort eller utplånar skulden och vi blir försonade med Gud.

Jesu död på Golgata kan bara förstås i ljuset av GT:s offerkult. Men hans offer skiljer sig från alla andra, därför att han är Människosonen, Guds egen Son, det fullkomliga och därför också det sista offret. Efter Jesu död på Golgata behövs inga fler offer, vare sig från Israels folk, från dig eller mig. Inga djur behöver längre offras, inget blod utgjutas. Aposteln Paulus skriver i Rom 5:10 att vi ”blev försonade med Gud genom hans sons död.” Du kan inte tvätta bort din skuld. Du behöver inte tvätta bort din skuld. Jesu Kristi blod tvättar bort din skuld.

Att leva för evigt är detsamma som att leva försonad med Gud. Vi lever inte längre i konflikt med Gud och behöver inte längre vara rädda, vare sig för Gud eller för djävul. Människosonen har gett sitt liv till lösen för oss. Skulden är betald av Människosonen. Hebreerbrevets författare skriver att Kristus: ”gick en gång för alla in i det allraheligaste, inte med bockars och kalvars blod, utan med sitt eget blod, och vann en evig återlösning.” Hebr 9:22. Hur ska vi rätt kunna ära Honom?

Idag börjar passionstiden och vi ska i år följa Johannespassionen. Vi kommer därför att i Kyrkans år återkomma till försoningen, grundbulten i den kristna tron. Försoningen är ett teologiskt faktum.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Håkan!

Kan du förklara för oss...
Vad händer med dem som vägrar att försona sig med Gud och sina medmänniskor? Och vad händer med dem som förvillar andra?
Bibeln förklarar: De skall dödens dö (bildligt talat ...väl). Den helige anden flyr från dem...

Jesus har försonad människan med Gud, men har verkligen alla s.k. kristna tagit emot frälsningens gåva?

Varför talar en del präster i sina predikningar hellre om coaching och om vägar till självförverkligande istället än om kristen tro och Jesus? Varför gapar kyrkorna tomma i vårt land? Är andlig fattigdom hos dem som ska förmedla ordet en av anledningarna?

Varför finns det så mycket konfliker i kyrkan? Kan det vara så att den världsliga människan inte kan bära smärtan av Andens frånvaro i sitt eget liv som synliggörs i mötet med en varm och god kristen människa? Avundsjuka vänds ut i agressioner. Den andliga människan förvirrar den självcentrerade eftersom den egoistiska människan inte äger samma andliga kod som den kristna människan äger- den kod som talar direkt till den andliga sidan av människan. Bland annat i bönen finns en speciell kod inlagd som håller vägen till Gud öppen och öppnar upp dörren till Guds skattkammare. Jag tror att många kyrkliga konflikter handlar om något sånt, efterom bibeln berättar att vi har fiender att kämpa emot och därför behöver vi bli starka i Guds kraft, så att vi kan stå emot angreppen som vi möter.

Du som är bibelsprängd kanske har svar på mina frågor.

Gerda

Håkan Sunnliden sa...

Gerda,

Det var många frågor på en gång. Och det var svåra frågor. De flesta omöjliga att besvara, men några reflektioner.

Först frågar du efter vilka som har tagit emot frälsningens gåva och vad som händer dem som står emot Guds Ande. Då rör du vid något som handlar om predestination? Har du hört talas om den? Det handlar om Guds hemlighet och det finns naturligtvis mänskliga spekulationern kring den, men jag vet inte om det är angeläget att veta allt. Men vi vet så mycket att försoningen (dvs döden) gäller alla och att alla ska uppstå från de döda.

Sedan ska vi hjälpas åt för att nå målet. Tyvärr är det många präster/förkunnare som själva är sökare och oförmögna att hjälpa andra. De skulle själva behöva hjälp. Jag har aldrig förstått varför biskoparna prästviger sådana. Kanske är det så att vårt materiella välstånd gjort oss dåsiga? Kanske förvanskas förkunnelsen så den blir ointressant? Samtidigt lever vi i en tid där individualismen helt dominerar, en mycket svår tid.

Jag reagerar över dina ord om att "vi har fiender". Jag vet inte om du har tänkt på det, men det är obibliskt. Vi har inga fiender förutom djävulen (världen och vårt eget kött) som försöker ta tron ifrån oss. Vi har motståndare, men dem kan vi ta relativt lätt på. Det viktigaste måste alltid vara att försöka bistå våra med människor i tron, - också våra motståndare.

Nu har jag åtminstone inte gått förbi dina tankar. Eller var det något mer du tänkte på?

Anonym sa...

Hej Håkan.
Vi är fyra elever som går sista året på Aleholmskolan i Sävsjö. Vi gör ett arbete om församlingen i Knutby och fick ett tips om att du har bra insyn i hur församligen har varit,(innan Helge Fossmo kom till församlingen). Vi skulle uppskatta om vi genom mail skulle kunna få svar på våra frågor. Du kan höra av dig till denna mailadress: eveline.karlsson@edu.savsjo.se
Tack på förhand!
Eveline, Sara, Simon och Danielle.

Håkan Sunnliden sa...

Det var ju roligt att ni har hittat hit. Jag vet inte vad ni har hört och är mycket osäker på om det stämmer. Men jag var där, predikade och profeterade. Jag vill minnas 1992 eller så. Jag har fortfarande anteckningarna kvar någonstans. Det var en gammaldags pingstförsamling, ekumeniskt förankrad som längtade efter förnyelse och förändring. Den leddes redan då av Kim Vincent, en god och seriös ledare. Men det var som sagt flera år innan de drabbades av ondskan, en ondska som hade kunnat drabba snart sagt vilken församling som helst.

Ni får gärna maila era frågor till mig på hakan.sunnliden@svenskakyrkan.se

Anonym sa...

Tack för svaren. En fiende och en motståndare är väl samma sak. Bibeln använder både fiende och ovän när bibeln talar om ovän, djävulen, frestaren, den räven, ondskans hantlangare osv.

Jag tycker att du verkar vara en ödmjuk människa men du behöver mogna i tron. Jag tycker att dina svar är lite krystade.Jag fortsätter att söka svar på mina frågor hos någon annan präst.

Gerda

Håkan Sunnliden sa...

Hej igen Gerda,
Det kanske är onödigt att märka ord, men från min sida sett är ingen medmänniska någon fiende. Sådana ska vi döda, eller hur? Men jag har en hel del som står-emot mig och det får jag stp ut med, kanske i bästa fall besegra med kärlek.

Du kan säkert få klarare svar från någon annan andlig ledare, men om de är riktiga är en annan sak. Hittar du någon som kan förklara predestinationen får du gärna meddela mig.

Allt gott!

Anonym sa...

Jag är inte intresserad av predestinationen. Jag är bara en vanlig kristen människa utan bibelutbildning. Men jag läser min bibel och ber mina böner - dagligen. Det sorgliga är att Guds ord har tystnat i kyrkan. Prästerna förmedlar inte Guds ord utan de berättar om världsliga saker; om gym, om shopping, om resor, läser dikter, läser citat från böcker osv. I slutet av sin predikan säger de en rad om Gud.Det är allt! Jag har också häpnat när en del s.k. kristna redan på kyrktrappan (efter mässan) börjar prata skit om sina medmänniskor och blandar även in andra i skiten. Gör en kristen människa på detta viset? Jag känner inte igen min Gud i allt detta. Vad är det för en kyrka vi har skapat? Du har rätt, biskopar borde inte viga alla som vill bli präster. Men lägg dettta i minnet. Gud låter inte sitt ord tystas- han flyttar bara sin ljustake från dess plats och låter dem själv ta hand om sin fallna hydda.

Gerda

birgegren sa...

Hej!
En annan anledning till att människor idag inte förstår försoningen är att de blandar ihop den med Förlåtelsen. Alla människor vill bli förlåtna, men frågan är om de vill bli försonade. Försoning innebär ju att jag måste lägga ned mina vapen och inse att jag egentligen inte ens är värd någon försoning. Jag måste inse vad mina handlingar har kostat min motpart, i det här fallet Gud.
http://birgegren-rom1017.blogspot.com/search/label/Egna%20predikningar

Anonym sa...

När det gäller försoningen vill jag hävisa till vad Paulus skriver i 2 Kor. 5:19-21:
"Allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens tjänst.
Ty Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser, och han har anförtrott åt oss försonigens ord.
Vi är alltså sändebud för Kristus. Det är Gud som förmanar genom oss. Vi ber å Kristi vägnar:låt försona er med Gud.
Den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud."
Gud har försonat världen, nu uppmanas varje människa: "låt försona er med Gud". Det innebär att Gud har gjort det möjligt för oss att i tro ta emot den försoning som Jesus har förvärvat åt hela världen.