måndag, maj 16, 2011

Diverse intressanta kommentarer?

Igår inträffade det att Tre Kronor förlorade mot Finland med inte mindre än 6-1 i en VM-final! Jag följde matchen. Det är verkligen inte bra. Vi talar om ishockey för den som inte hänger med. Detta bedrövliga faktum vägdes dock upp av att Bajen (dvs Hammarby IF) vann hemma mot Västerås med 3-1, - i fotboll.

Nu följer jag inte bara Bajen även om det är viktigt, utan också nyheter i allmänhet. Ikväll hörde jag att SAAB gjort upp med ett bilföretag i Kina. Detta skulle naturligtvis ifrågasättas av svenska medier. I och för sig inte fel, men reportaget i TV4 visade att de svenska journalisterna inte var särskilt insatta. Jag tror inte att de ens hört talas om det kinesiska företaget, än mindre förstått "spelet". Nåja, det är som Victor Müller sa; det visar sig.

En annan nyhet, väl så intressant, var att valet i Västra Götaland engagerat 43 %. Kommentatorerna gjorde gällande att detta är en demokratisk KRIS. Det går inte att hävda att "folket" ens står bakom valet. Kan så vara. Jag kan hålla med dem men jag måste tänka ett varv till. Hur många röstar egentligen i kyrkovalet? 10 %! Det betyder att demokratin inte står bakom Svenska kyrkan, till exempel Kyrkomötet. Kan det verkligen vara så?

Som du ser är det många tankar som "drabbar" mig varje dag. Det ska bli skönt att ta semester ett par veckor.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är du bitter att domkapitelsärendet inte tagits upp i media?
Spännande att läsa om det här i alla fall, jag följer noga.

Håkan Sunnliden sa...

Inte alls. Det finns inget att ta upp - än. Protokollet är inte justerat.

Jag har många gånger funderat på om jag gjort rätt och blir alltmer övertygad. Vi måste helt enkelt få rätten att skicka tillbaka förordnandet NU. Jag tror det är en tidsfråga innan alla präster är tvingade att alltid viga. Då är det för sent.

Jörgen U Bengtsson sa...

Hörde nyss att kapitlet tydligen stannat vid en erinran i ditt fall. Mycket glädjande! Rimligen måste det betyda att du haft ett så starkt lokalt stöd där du verkar som präst att man inte ville gå längre än till just en erinran. Det är ju i sig hedrande!
Allt gott och Guds rika välsignelse!