fredag, maj 27, 2011

En första kommentar till Domkapitlets beslut

Idag har jag hämtat ut beslutet från Domkapitlet. Det kom som ett rekommenderat brev och jag fick skriva under ett mottagningsbevis. Jag visste redan innehållet, men såg fram emot att läsa själva beslutet. Jag hade i allfall 25-30 redovisade skäl för mitt handlande. Vad skulle Domkapitlet sätta emot? Det visade sig att jag har brutit ett av mina prästvigningslöften och därför beslutade Domkapitlet att "tilldela Håkan Sunnliden en skriftlig erinran". Arma kyrka! Det var gott att höra gode vännen Hans Sundbergs tröstande ord: "Den siste som skulle svika den allmänneliga kyrkan är du! Hur kan Dompkapitlet göra så mot dig?!" Nåja, så är det ialla fall. Jag ska under morgondagen lägga ut texten i sin helhet. Hinner inte nu, eftersom Hammarby spelar på TV4 Sport om 5 minuter.

Jag hann också läsa Bengt Malmgrens blogg där han redan hunnit med att kommentera Domkapitlets beslut ur ett Romerskt-katolskt perspektiv. Det var också på hans hemsida jag såg att det varit som nyhet på radion. Jag har inte lyssnat på det, men ska göra det senare. Klicka här.

Jag vet med andra ord inte vilken vinkel radion tagit, men hoppas att de bara redogjort för beslutet. Den där ständig fixeringen vid homosexualitet lär väl hänga med. Bengt skrev en mycket fin blogg. Jag blev nästan lite rörd. Tänk att få att få ha om inte hela kristenheten på sin sida så ialla fall någon miljard eller så. Men jag förstår inte vad han menar med att "om beslutet står kvar". Varför skulle det inte göra det? Tror han att jag tänker överklaga? Det tror inte jag - idag. Det kommer inte att göra någopn skillnad. Svenska kyrkans ledning är inte mottaglig för argument. De vill inte diskutera saken. Det är uppenbart. De vill bara stautera exempel så inte fler gör som jag. Men jag tror att det blir fel och att saken är oundviklig i framtiden. Och jag tror det finns lösningar på problematiken också, - när ledningen är beredd att lyssna.

Denna erinrar innebär tre saker. För det första har den ingen praktisk beydelse. För det andera anser Domkapitlet att saken är utagerad och för det tredje har vi nu fått fått ett pris på vad det kostar att återsända sitt vigselförordnande. Det är väl inte dåligt?

Den som vill kan läsa Bengts blogg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här kommer några profetiska ord från J A Eklund ur Andelivet i Sveriges Kyrka (del II). "Och när begreppet kyrka i viss mening gled över till att betyda folket självt, så låg faran nära, att kyrkan skulle mista sin egenart, sin frihet och de självständiga organ, som hennes kallelse kräver" (s 71). "Fädernas Kyrka" är för Eklund Ansgarii, kung Eriks, Birgittas och Sturarnas lika mycket som Luthers och Melanchtons. Mot det protestantiska sektväsendet skriver han: Vi vilja icke helt enkelt bli till ett annex eller ett hörn av den tyska lutherdomens eller kalvinismens kyrkobygge. Vi vilja vara en kyrka på en gång allmännelig, evangelisk och svensk. Här ser vi att Eklund börjar med det katolska, därefter det evangeliska och först i tredje hand svensk. Mot politiseringen och dess makthavare är Eklund glad över att icke sockenprästens ämbete och biskopens fördärvades. Det behövs i vår tid som kan sägas vara det brutala folkväldets tid då det helt visst kommer att bli trångt rum i vår värld för andelivets frihet.
Med dessa ord talar J A Eklund in i vår tid.
i Kristus
Thomas Andersson

Anders Gunnarsson sa...

Stå på dig. Du har många miljarder bakom dig (inkluderat alla helgon) och några legioner änglar.

Du är inte ensam. Domkapitlet är dock ensamma och marginaliserade. Den som gifter sig med samtiden, blir snart änkeman...

Allt gott
Anders Gunnarsson