tisdag, juli 26, 2011

Hemma igen

Hemma igen ifrån Albanien. Borta bra, men hemma bäst. Vi kom sent igår kväll efter en mellanlandning i Budapest. Vi var tre stycken här från Värnamo som besökte ett missionsfält vi besökte första gången för fem år sedan. Det var nu tredje sommaren som jag undervisade på Bible Camp i Pogradesh, sydöstra Albanien. Denna gång var det 75 deltagare vilket betyder att lägret har växt varje år. Det bli nog 100 nästa år. Det var mycket roligt att återse samma ungdomar och kunna konstatera att de mognar i sin nyfunna kristna tro. Vårt sammanhang är det enda lutherska i Albanien, men annars finns det ganska många evangelikala församlingar som bildats. Bara i Tirana finns mer än ett 60-tal, även om många av dem inte har mer än 30-40 medlemmar.

Det är fantastiskt med dessa nykristna. De har en sådan friskhet i sin tro, så jag ber verkligen att de ska bli bevarade. Sista dagen, tillbaka till Tirana, kunde jag komma åt en dator och vittja min epost. Det skulle jag inte gjort. Jag kunde då se att att den ledande socialdemokraten och centerpartisten i kyrkomötet skickat in en motion om att alla präster ska tvingas ha vigselförordnande. Jag kände mycket påtagligt att kyrkan i Albanien är betydligt friare i sitt förhållande till staten än kyrkan i Sverige.

Väl hemkommen bläddrade jag snabbt igenom Kyrkans Tidning och såg först till min glädje att den rapporterat från OAS-mötet i Kungsbacka. Roligt, med en positiv rubrik. När jag sedan läste reportaget och intervjun insåg jag att den stora nyheten var att dragplåstret detta år var en engelsk biskop som hade dansat i lovsång. I intervjun ställdes kyrkoherden till svars därför att denne engelske biskop hade uttalat sig negativt om homosexualitet. Vilka signaler kunde inte detta ge? Kyrkoherden försvarade sig med att det inte var han som kallat biskopen till OAS.

Det var med en djup suck jag kunde konstatera att jag var hemma igen. Är det underligt om det känns tungt ibland eller om jag är pessimistisk för Svenska kyrkan? Fast det senare får visst inte sägas för det betyder att man är bitter ...

Idag gick jag in på Jacobs blogg. Han hade två verkligt underbara bloggar. Den första handlar om flygets säkerhetskontroller. Läs den. Och den andra är, den nedre av de två you tube - klippen, en minut ifrån klacken på Söderstadion. Där spelade Bajen 0-0 mot Assyriska. Lyssna på det ljudet här. Då blev jag genast lite gladare.

Inga kommentarer: