söndag, juni 10, 2012

Vad händer på Östermalm?

Det har under senare år blivit klart för mig att vi behöver få tillbaka samtalet om ämbetet. Vem har i sådana fall instiftat det? Hur fungerade det i fornkyrkan? Varför behövs det? Vilka resultat kan man förvänta sig där ämbetet är, det vill säga hur kan vi känna igen det? Och hur kan vi erkänna det? Vem är det som kallar människor till tjänst i Guds rike? Hur går det till? Först när vi vet vem och hur Gud kallar kan vi fråga oss om  kön spelar roll? I sådana fall varför det? Vi har ganska mycket framför oss med andra ord. Problemet är inte ett allmänkyrkligt problem utan ett svensk kyrkligt, eftersom Svenska kyrkan mer eller mindre avhänt sig frågan. Jag tror att människor i allmänhet betraktar Svenska kyrkan som en institution bestående av tjänstemän och kyrkopolitiker. Ämnet kommer att vara vara aktuellt under många år framöver.

Men det finns flera kyrkliga ingredienser som devalverats och ett annat exempel är naturligtvis äktenskapet. Som vi alla vet är det numera staten som definierar äktenskapet. Det är staten som ensam har vigselrätt och det är staten som utser dem som ska förrätta vigslar. Detta har ingenting eller i vart fall väldigt lite med den allmänneliga kyrkan att göra. Jag har flera gånger nämnt om den Nordiska katolska kyrkan och dess inträde i svenska kyrkogeografi. Den förste och hittills ende prästen heter Mats Furemalm. Han har tjänstgjort som präst i Svenska kyrkan ganska många år, senast som komminister i S:t Matteus församling, Stockholm. Nu är han "omprästvigd" (Sic! ett nytt ord).


Jag hittade två klipp på YouTube med honom. I det första berättar han om reformatorn Martin Luther. Det är på 25 min, men det som jag har klippt in ovan handlar om äktenskapet och är på endast 8 minuter. Det förra är inspelat under hans tid som präst i Svenska kyrkan. Det ovan är av senare datum. Jag tycker du ska ta 8 minuter till att lyssna på klippet ovan. Han redogör för skillnaden mellan civiläktenskapet och den kyrkliga välsignelsen på ett utmärkt och lättillgängligt sätt. Jag tror jag håller med honom i allt han säger. Förutom det där med 20-25 år. Jag hoppas innerligt att det går fortare än så. Inte mer än tio år.

Den nybildade nordisk katolska kyrkan börjar fira söndaglig högmässa i augusti. Om jag minns rätt sker det i Trefaldighetskyrkan på Östermalm i Stockholm. Varje söndag kl 15 och alla är välkomna! Idag består församlingen av mindre än tio personer, men vänta några år så får vi se .... Apropå Östermalm. Är det inte där min gode vän pastor Klas Lindberg bildar en ny församling? Vad är det som händer på Östermalm? Snacka om att svensk kyrkogeografi ritas om!

I dagens SvD, 10 juni 2012, berättas om att friluftsmuséet igår arrangerade drop-in vigslar på Skansen. Det blev nästan en helsida med rubriken Rekordstor snabbfil till lyckan. I reportaget stod att läsa att 436 par vigdes, 353 gifte sig borgerligt och 83 kyrkligt. Rubriken fick mig att tänka efter och siffrorna fick mig att tänka ytterligare en gång. Nu måste väl fler än jag fundera över vad Svenska kyrkan lär om äktenskapet. Varför ska folk i allmänhet ha en kyrklig vigsel? Finns det något som heter kyrkligt vigsel? Vad är det för något? Finns det i Bibeln? Hur skiljer sig den ifrån den civilrättsliga?  Vad lär Svenska kyrkan om den? Lär  den något alls?

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är kanske ett bra initiativ, men jag har svårt att se detta försök på annat vis än att man vill ha gifta biskopar men i övrigt hålla sig till den ortodoxa tron