söndag, juli 22, 2012

Pastorsutbildning i Nepal

Detta är brevet jag skickade ut. Den inledande texten är hämtat från Wikipedia.


Dalit är en gemensam beteckning för en rad olika folkslag som betraktas som ”untouchable”, som de orörbara. Dalit består av blandade folkgrupper och finns överallt i södra Asien. En grupp av dessa är Khas som ursprungligen är ett bergsfolk i södra Himalaya, Nepal. Badifolket är en del av dessa. Badi betyder ”en som spelar musik” på Sanskrit och deras företräde är att dans och musik. De är mellan 40-70 000 personer i Nepal. De kallas ibland för “the untouchable among the untouchables”. De som rör vid dem betraktas som orena. De har därför under decennier tvingats sälja sig som prostituerade för att kunna försörja sig.

Badifolket kom till Nepal på 1300-talet. De fick mark och pengar för att kunna tillhandahålla konkubiner till små herradömen runt om i Nepal. I mitten på 1900-talet förlorade dessa herradömen sina rättigheter och därmed försvann också överlevnadsvillkoren för Badifolket och de tvingades till prostitiuion. År 2005 slog Högsta Domstolen fast att staten skulle bistå Badifolket med bland annat utbildningsprogram, men regeringen uppfattade det som att de ställts vid skampålen och har därför inte gjort något åt situationen. Lite har förändrats med andra ord. Badifolket står lägst bland de kaster som finns i Nepal, de är som sagt dem man inte får ha att göra med. De med högre social rang har enligt lag inte rätt att låta någon från Badhifolket komma nära dem, inte släppa någon från Badifolket innanför sina väggar. De får till exempel inte använda samma vattenpump som Badifolket. Däremot är det tillåtet att använda dem för sexuella tjänster.

Nu är det emellertid så att det sedan några år tillbaka har brutit ut en enastående väckelse i Nepal. I Nepal är enligt regeringen alla hinduer, också buddisterna och de kristna. Men sanningen är den att tusen och åter tusen omvänder sig och vill följa Jesus. Detta är naturligtvis resultatet av missionärernas goda kamp. Många har blivit martyrer, men samtidigt har Gud bekänt sig till sitt verk och väckelsen verkar just nu tillta.

I Nepal finns en pastor vid namn Raju Sundas. Han är huvudpastor i ett nätverk som numera kallas Hosanna Church Ministries, Nepal. Nätverket består av inte mindre än 500 församlingar, de flesta som ingår i nätverket är nykristna och här finns inga utbildade pastorer. Jag har redan hört ett antal vittnesbörd från Nepal, men ska inte ta plats för dem här och nu. Bara återge följande ord från Wikipedia:

En av de prostituerade säger: Under många år trodde jag att det var mitt öde att vara en prostituerad. Men nu förstår jag att Gud inte har inrättat detta system. Det är människors verk.

Nu ska jag komma till saken och skälet till min vädjan. Min gode vän Hans Sundberg har en svärson vars far, Håkan Gabrielsson, verkat som missionär med bland annat ansvar för Nepal. På så sätt har Hans varit några gånger i Nepal och undervisat. Nu har det hänt att pastor Raju bett honom om hjälp. De har inga skolade pastorer i nätverket och efter samtal har Hans inte bara fått en inbjudan utan också lovat att försöka ge honom och några av pastorerna grundläggande teologisk utbildning. Jag bifogar pastor Raju’s inbjudan i en särskild fil. Hans har talat med mig om saken och beslutat att svara pastor Raju med att vi vill ge en tre-årig teologisk utbildning till 30 av hans pastorer med start redan i november detta år. Hans har frågat mig om jag kan vara med och Värnamo församling, Svenska kyrkan har sagt sitt ja. Jag planerar att resa dit i februari för att undervisa i paulinsk teologi.

Jag kan inte se det på något annat sätt en som en Herrens skickelse att jag får vara med om detta. Hans är, efter att ha lämnat Vineyard, anställd av ett företag som kallas för C-företag, se Du kan hitta det på nätet, www.cforetaget.se. Det betyder i grund att han har startat ett eget företag men att det sker genom C-företag till dess han klarar sig själv. Han får alltså lön, men är förpliktad att lämna alla sina inkomster till C-företag. För att kunna genomföra en tre-årig teologisk utbildning i Nepal skulle han behöva dra in 15 000;- per månad under tre år. Då ingår sociala avgifter och skatt. Hur ska det gå till? Det är här du och jag kommer in.

Vi har nu möjlighet att bli direkt involverade i detta tre-årsprojekt genom vårt givande. Jag vet om en broder i Herren som har bestämt sig för att genom automatisk överföring ge en större summa under tre år för att få vara med. Jag har själv i skrivande stund gjort detsamma.  Hur är det med dig? Jag vill att du betraktar detta ”tiggarbrev” som ett erbjudande att vara med, som en del av ditt kristna liv. Med detta erbjuder jag dig också att själv, om än på egen bekostnad, följa med till Nepal och ta del av väckelsen.

I Jesus/Håkan

PS Jag vore tacksam för om du meddelade mig om du vill vara med att ge. Detta av det skälet att jag då kan se till att C-företag inte får vare sig för lite eller för mycket pengar. DS

1 kommentar:

Lasse sa...

Hej ! Kolla på Hela Pingsten-där finns mer material om Badifolket o Nepal Du kanske kan vara intresserad av !