lördag, juli 21, 2012

Vill du vara med?

Nu har jag äntligen tagit mig igenom 1 Koriniterbrevet vers för vers. Det är ett långt brev och även om jag ännu inte har hållit de senaste bibelförklaringarna så är förberedelserna för dem klara. I höst ska jag göra färdigt kapitel 15 om de dödas uppståndelse och kapitel 16 som är det sista i 1 Kor. När det är färdigt har jag sannolikt förklarat 1 Kor i 65 timmar! Men vad nyttigt det är att gå igenom Skriften vers för vers. Ta tid till det och fördjupa sig i sådant man inte förstår. Det blir många aha-upplevelser på vägen. Den kanske viktigaste insikten jag gjort är att Paulus sällan diskuterar problemen med otukt, matföreskrifter eller äktenskap. I varje fall inte på samma villkor som vi andra dödliga. Paulus har ett eskatologiskt perspektiv. Det betyder att han förmedlar det himmelska idealet, precis som Jesus gjord när han förkunnade att Guds rike har kommit. I stället för att brottas till exempel med var gränserna för synd går uppmanar han oss till ett heligt liv. Jag tror att många präster och pastorer skulle ha nytta av att tillgodogöra sig det perspektivet. Vi har ju övergått från döden till livet och som tjänare och förvaltare av Guds hemligheter skulle vi ge liv åt de döda. 

Jag kommer säkert att utmanas på den punkten på ett särskilt sätt när jag tillsammans med Hans Sundberg reser till Nepal för att sätta igång en pastorsutbildning tillsammans med pastor Radju. Pastor Radju är nyckelpersonen i ett nätverk som består av 500 församlingar där alla saknar teologiska skolning. Projektet är uppskjutet något i tiden. Utbildningen skulle ha börjat i slutet av augusti, men det blir först i november och februari som vi kommer att kunna göra de sista förberedelserna. Projektet ska dessutom finansieras av dem som har pengarna, det vill säga av oss. Inte så att vi har pengarna just nu men vi ska be fram dem från den himmelska skattkammaren. Hur mycket? Tja, ungefär 30 000 svenska kronor per månad i tre års tid. Vill du vara med är du välkommen att höra av dig. Det fattas fortfarande mycket pengar.

Men den största utmaningen blir nog själva förkunnelsen. I Nepal duger inga fina utläggningar. De nepalesiska pastorerna behöver förutom en solid teologisk grund få lära sig vad de ska tänka på när deras församlingsmedlemmar behöver befrielse från avgudarna, hur de sjuka ska kunna bli friska genom förbön och   hur de ska göra när de döper och firar nattvarden. Ja, det blir sannerligen en utmaning. Paulus säger att Guds rike inte består av ord, utan i kraft.

Nu är jag inte ensam bibellärare. Det kommer doktorerade personer från andra länder, personer som ingår i Hans Sundbergs vänkrets. Det är bara nåd att jag får vara med. Mitt ämne blir paulinsk teologi och jag har att förbereda ungefär 50 lektioner. Mycket eller lite? Förmodligen lite eftersom vi också ska ägna en hel del tid själavård och förbön. Jag vet redan att jag kommer att möta problem jag aldrig trodde var möjligt. Men Jesus Kristus är inte bara densamme igår, idag och i evighet. Han är också närvarande överallt där hans ord förkunnas. Han får vara min tillflykt och hans Ande min hjälpare.

För övrigt har jag som sagt avslutat 1 Kor. Det blev ett särtryck på ämnet 1 Kor i ett genusperspektiv. Jag måste säga att den lilla feministteologi jag tillägnat mig var en besvikelse. Det jag har lärt mig håller inte måttet på långa vägar, men det får bli nästa blogg. 

Nu ska jag förbereda morgondagen; Kristi förklarings dag! Vi möts i liturgin!


2 kommentarer:

LeoH sa...

Meddela ett pusgironr till leo.holtter@gmail.com

Håkan Sunnliden sa...

Leo, broder. Det var gott att få en sådan snabb respons från dig. Självklart ska du få vara med. Jag gör emellertid så att jag lägger ut ett brev som jag tidigare skrivit till ett hundratal personer i mitt nätverk.

Jag har bestämt tillsammans med Hans att vi ska skilja mellan understödet till honom och de kostnader som uppstår direkt kring projektet i Nepal. Så behöver han aldrig vädja om pengar i egen sak när han talar för Nepal-projektet.

Till honom önskar jag få månadsgivare. Man kan till exempel autogirera en hundring eller flera till C-företag, men för att jag ska kunna ha koll på det hela får du anmäla din tänkta insats till mig via mail:

hakan.sunnliden@svenska.kyrkan.se

Men läs gärna först nästa blogg.