måndag, november 19, 2012

Kyrkomötet diskuterar

Nu har jag just levererat mitt anförande om att Avskaffa domkapitlen. Jag tycker det gick bra och eftersom jag hade bestämt mig för att att inte ha något andra anförande eller någon replik så gick jag istället ut och drack vatten. När jag kom tillbaka för att hämta några papper som jag ville ha med mig för denna blogg stod ärkebiskopen och försökte förklara varför domkapitlen är rättssäkra. Jag missade det mesta av vad han sa och nu sitter jag här.

Från kl 09 till efter kl 15 någon gång diskuterades Strukturutredningen. Bakgrunden sades vara den så kallade församlingsdöden, det vill säga ungefär 1000 församlingar har redan lagt ner och många församlingar går samman för att överleva. Nu vill kyrkomötet "befria" församlingarna från val, administration, sammanträden, kyrkogårdar, beslut m.m. så att församlingarna kan bestå och helt kan ägna sig åt gudstjänst, undervisning, mission och diakoni. På så sätt menar man att församlingarna får tid, kraft och inspiration att utföra uppdraget. Hur önskade jag inte att detta var sant! Eftersom jag inte vill vara negativ säger jag bara: låt oss vänta 10 år så har vi facit i handen.

Om du har möjlighet att lyssna till kyrkomötet på webben så får du inte missa Bertil Murrays lysande anförande. Vilket retorik! Han började med att tala om att EU borde tillsätta den svenska regeringen, så kan den i stället ägna sig åt det mer praktiska inom politiken. Han fortsatte med att hävda att med den logiken som kyrkomötet använder sig av kommer det troligen att bli en ny glädje i Sverige. Ja, det var riktigt bra.

Även Dag Sandahl och Fredrik Sidenvall gjorde bra ifrån sig. Deras gemensamma poäng är att man inte ska göra större organisationsförändringar när det är stiltje i organisationen. Dag talade om den svåra och farliga reträtten och Fredrik menade att man inte byter segel på båten när det är stiltje. Det behövs kraft och framåtanda för att genomföra större förändingar. Om det saknas sådan framåtanda inom Svenska kyrkan är risken påtaglig att det inte är möjligt att genomföra förändringen. Den kommer inte att landa bland oss vanliga. Många förtroendevalda kommer att säga: Jag har gjort mitt och nu får andra ta över. Men de andra finns ju inte! Andra som har "vision" för förnyelse i den gudstjänstfirande församlingen kommer att sakna positioner, makt och möjlighet att genomföra förändringar. Nåja, också detta får vi veta om 10 år eller kanske 5?

Ett annat tungt argument är att strukturutredningen inte har följt direktiven. Man har inte utrett de pastorala och ekonomiska konsekvenserna. Men det finns förstås en majoritet för förändringen. De olika grupperingarna har kompromissat och kompromissat och nu står de där tillsammans och röstar igenom något som ... Det är först i morgon vi kommer att rösta i saken och kanske kan dessa omröstningar, för det blir flera, kan förändra något. Till utredningen har bifogats 12 motioner. Fyra av dem kommer från Frimodig kyrka. Apropå Frimodig kyrka stod kyrkoherden i Sollentuna, Anders Roos, för ett riktigt bottennapp. Av någon svår anledning tyckte han att han skulle hoppa på Frimodig kyrka. Det gjorde han genom att säga att vi hade fel ande. Vi har orons och rädslans ande, eftersom vi protesterar. Att vi ska behöva höra sån't. Leif Nordlander kunde inte låta bli att replikera med att Roos synes sakna urskiljningens gåva. Det var åtminstone lite roligt i sammanhanget.

Frimodig kyrka har yrkat på avslag på hela Strukturutredningen och kommer att rösta därefter. Det kommer knappast att påverka beslutet men i ett historiskt perspektiv kan det vara viktigt att argumenten och kritiken kommer med.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Har följt det och noterade att fler goda talare fanns som den nye domprosten i Sthlm som betonade bön och medarbetare, två viktiga aspekter som lyste med sin frånvaro hos de flesta andra. / Magnus Olsson

Anonym sa...

Jag har också följt kyrkomötet och du var jättebra. . Dessvärre tycker jag att FK blivit fegare. Ni vågar inte säga sanningen och det skapar förvirring hos åhörarna. Trist.

Liselott




Anonym sa...

Tycker att det var dåligt av dig att inte stanna kvar och lyssna på svaren på ditt anförande. Att visa en sådan nonchalans för andras argument skadar förtroendet, åtminstone mitt, för både dig och Frimodig Kyrka. Att Bertil Murray är lysande håller jag med om och han förmår just att vara både lyssnande och ödmjuk samtidigt som han är rakryggad och knivskarp. / Markus

Håkan Sunnliden sa...

Markus. Det var ett onödigt påpekande. Jag hade bestämt mig långt innan att säga det jag skulle, inte ha något andra anförande och inte ha någon replik. Vi hade suttit hela dagen och jag var trött så när jag var färdig tog jag en paus. Jag hoppas verkligen att ingen annan än du i hela världen uppfattade det som en oartighet i en aula där folk går in och ut hela tiden.

Anonym sa...

Men nu tycker jag nog du undviker kritiken du fick genom att hänvisa till egen trötthet och andras in och ut vandringar. Kritiken gällde ju att du inte lyssnade på responsen på ditt eget inlägg. Då tycker jag du gott kan ta åt dig kritiken av ditt handlande utan att hänvisa till en subjektiv känsla eller andras agerande. Finner Markus kritik befogad utan att dela hans slutsats och därför heller ej din om " onödig" eller att bara han skulle dra en sådan slutsats. / Magnus Olsson

Håkan Sunnliden sa...

Ok. Jag ber om ursäkt.