onsdag, december 19, 2012

Den sekulära kyrkan

Våren år 2000 skickades ett nytt förslag på Kyrkohandbok ut på remiss. Det mötte så stark kritik att det drogs tillbaka. Men nu är det dags igen. Sedan den 1 advent har ett ganska stort antal församlingar börjat pröva det nya förslaget. Den som vill kan läsa och studera det nya förslaget genom att klicka här. Jag förstår om du inte kommer att djupstudera det hela. Det är tämligen svårt. I förslaget finns bland annat åtta olika syndabekännelser och 13 olika nattvardsböner. Här gäller det med andra ord att välja och vraka. Det betyder också att du kan ena söndagen fira Högmässa i en kyrka och nästa söndag i en annan för att samtidigt ställa dig själv frågan om det är samma trossamfund du befinner dig i. Det finns så många möjligheter att olikheterna kan bli många. Är det bra att varje församling kan göra sin egen Högmässa? Behöver vi i sådana fall alls någon Kyrkohandbok? Varför, undrar någon?

Traditionellt sätt ska Kyrkohandboken återspegla Kyrkans tro. Den ska vara en garant för att församlingarna håller sig inom ramarna för kristen tro. Men den garantin är idag svag, nästan obefintlig. Själv är jag ganska övertygad om att nya Kyrkohandboken utgör ytterligare ett led i nedmonteringen av Svenska kyrkan. Och även om det är processer över längre tid kan jag inte låta bli att undra över vem eller vilka som så medvetet styr Svenska kyrkan i diket. Är det nödvändigt att Svenska kyrkan går från att vara folkkyrka till att bli en sekulär kyrka? Kanske det, men låt oss då vara observanta.

Mikael Löwegren och Mikael Isacson har i fyra artiklar i SPT, nr 22, 23, 24 och 25 gått igenom och redovisat förslaget. Det har de gjort mycket bra. Det är nödvändigt och har naturligtvis ett värde i sig. Men vilken praktisk betydelse har det när alla i alla fall gör som de själva vill? I nr 25 kommer de så med några principiella synpunkter. Också dessa är hovsamt återgivna, men här skulle det ha kunnat hetta till lite mer då de redovisar Kyrkostyrelsens direktiv för en ny kyrkohandbok. Från år 2000 finns tre direktiv kvar, skriver de två, nämligen:

1. en anpassning till Bibel 2000
2. en anpassning till kyrkoordningen
3. ett mer inkluderande språk

Var och en av dessa tre punkter skulle behöva genomlysas, men jag avstår tills vidare. Den som inte har avstått är doktoranden Marie Rosenius, Umeå som har analyserat de två dokument som Kyrkohandboksgruppen tog fram år 2006. De heter Teologiska grundprinciper för arbetet i 2006 års kyrkohandboksgrupp och Mässans grundordning. Det har hon gjort i en artikel publicerad i Svensk Teologisk Kvartalskrift 2012. årg 88.

Kyrkohandboksgruppen har bestått av Ninna Edgardh, Martin Modéus, Lena Peterson och Lars Åberg. Och arbetet med att ta fram en ny handbok leds av Sekretariatet för teologi och ekumenik vid kyrkokansliet i Uppsala med projektledningen som består av Boel Hössjer Sundman, och Karin Sarja. Kan tyckas något tunt för ett så majestätiskt uppdrag som att ta fram en ny Kyrkohandbok.

Marie Rosenius visar hur Mässans Ordo (det vill säga de fyra delarna 1. Samlingen 2. Ordets gudstjänst 3. Nattvardens gudstjänst och 4. Sändandet)  påverkas av den nya demokratiska folkkyrkan. I den första delen sker en förskjutning från Gud till folket helt i ordning med utvecklingen för övrigt av Svenska kyrkan. Tidigare kom vi inför Gud. Nu kommer vi bara samman. Samma förskjutning äger rum i den andra delen som tidigare var hierarkiskt betonad där Gud talar till folket. Nu är det snarare en dialog mellan Gud och människor. På vissa platser har man helt slutat med de avslutande orden: "Så lyder Herrens ord." Nu heter det i anvisningarna att textläsaren kan avsluta med de orden. Det är alltså inte förbjudet. Hierarkierna plockas också ner genom att gruppen strävat efter "ett inkluderande språk" och "genom att Bibelns status tonas ned", för att citera från analysen. Helt i linje med med denna nedtoning är det fortsättningsvis bara evangelieläsningen som är obligatorisk i Högmässan. Rosenius visar också att det sker en förändring i läran genom att Gud aldrig tillåts stå över människan och genom att människan alltid är tillräcklig. I den gamla Svenska kyrkan, där jag för övrigt prästvigdes, citerades ofta Luther där han sa att människan är "samtidigt syndare och rättfärdig." Numera heter det emellertid att hon är "både otillräcklig och rättfärdig". Den förra otillräckligheten är aldrig något hinder för rättfärdigheten. Syndaförlåtelsen är inte nödvändig utan snarare en bekräftelse på att människan är rättfärdig. Enligt min mening talar vi om en heresi, men det hindrar inte gruppen från att skriva:

Det är viktigt att inget i gudstjänsten, till exempel en obligatorisk inledande bön om förlåtelse eller förlåtelseord, antyder att människans synd skulle vara ett hinder som först måste undanröjas för att relationen med Gud skall kunna återupprättas.

Som en följd av denna nya syn blir syndabekännelsen något vi kan välja bort från Högmässan. En annan idé är att Credo, det vill säga Trosbekännelsen inte heller är obligatorisk i den demokratiska folkkyrkan. Tidigare förenades mångfalden i trosbekännelsens ord. Nu förenas mångfalden i den demokratiska strukturen snarare än i trosbekännelsen. Som ärkebiskopen brukar säga: Vi är ingen åsiktsgemenskap.

Den här bloggen blir lite för lång men jag vill avsluta den med att berätta att Marie Rosenius'  analys slutar med ett sammanfattande stycke som bär rubriken: Den sekulära kyrkan. Därav min rubrik. Hon menar att gruppen genom att överbetona skapelseteologin suddat ut gränsen mellan kyrkan och världen. Det betyder också att gränsen mellan döpta och odöpta suddas ut. Dopet töms på sitt innehåll och odöpta kommer att få tillträde till nattvarden. Gruppen kan skriva: "Det finns inte längre något som skiljer människan från Gud. Inte heller synden sätter en gräns." Vidare suddas gränsen mellan präst och församling. Vi har i decennier sett hur ämbetet suddats ut. Idag har vi bara en vigningstjänst som få förstår sig på. I förlängningen suddas gränsen ut på ett sådant sätt att det knappast behövs någon prästvigd för att leda Högmässan.

Avslutningsvis förstår läsaren att den djupare sakramentala förståelsen av Svenska kyrkan som Kristi kropp helt har gått förlorad. Vi har fått den sekulära kyrkan. Förhoppningsvis blir det en del kommentarer på denna redovisning och någon mer blogg.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Som komplement kan hänvisas till inlägget "En spännande söndag" på bloggen "Livets berg och dahlar".
Efter gudstjänsterna med nyliturgi skriver den tidstrendiga prästen: "...detta är första gången som jag känner att jag har en liturgi som säger samma sak om Gud som det jag predikar."
Några av slutorden: "I mina öron klingar även de som valde sätta ord på det som inte kändes så bra under våra fyra gudstjänster...och jag försöker lägga det åt sidan...för livet är inte att hitta fel, livet är att finna möjligheter".

Bra, Håkan, fortsätt att kämpa för en gudstjänst i Ande och Sanning.
+Arne

Anonym sa...

Intressant med förskjutningen från Gud till folk. I Hesekiel sker en vision som i Johannes Uppenbarelse får en förskjutning, såtillvida att hos Hesekiel finns de fyra väsendena under en sfär över vilken en tron finns, medan hos Johannes omger de fyra väsendena tronen,aöötså en förskjutning där Gud närmar sig det skapade, men hos Johannes är detta sammankopplat med dels lammet,dels sjungandet av trefaldigt Helig, alltså Gud närmar sig men Gud försvinner inte.Den visionen hos Johannes föregår hur sedan världens historia utvecklar sig, eller hur hjulen som Heskiel pekar på snurrar. Då blir en förkjutning från Gud till människor, intressant, om det håller att så sker, uttalar jag mig inte om, emedan jag inte satt mig in i förslaget. /Magnus Olsson

Niclas sa...

Mycket intressant Håkan. Det är en märklig utveckling, även om den kanske inte är oväntad, men att den sker samtidigt som ett ökat intresse för kyrkofäderna och de ortodoxa kyrkorna i vårt land (och i vår svenska kyrka) tycker jag är lite anmärkningsvärt. Å andra sidan är det väl inget nytt under solen: nu ska kyrkofäder göras till belägg för våra moderna projekt.

Anonym sa...

Mycket bra inlägg! Spännande och även oroande att höra om utvecklingen, fortsätt gärna med fler analyser över förändringarna. Allt gott!

Anonym sa...

Hej Håkan!

Du önskar kommentarer och det ska du få. Några uppgifter du lämnar stämmer inte eller ger intryck av att kyrkohandboksförslaget inför annan ordning än den gällande. Jag hänvisar till sidnummer i förslaget:

När det gäller trosbekännelsen är den obligatorisk i huvudgudstjänsten. Till skillnad från gällande handbok kan den inte bytas mot en trospsalm. Här har alltså en skärpning skett. Dock står "Trosbekännelsen kan i undantagsfall utgå." (s 10) Ingen kan dock ge exempel på en situation som är så speciell att det är motiverat.

Bön om förlåtelse år obligatorisk i Högmässan (sid 17) däremot inte i andra huvudgudstjänster.

Läsning ur GT, epistel och evangelium är obligatoriska i högmässan (sid 17).

I huvudgudstjänst som inte annonseras som högmässa är enbart evangeliet (s 21) obligatorisk läsning, Jesu ord inte är möjliga att välja bort i huvudgudstjänst. Gällande KHB ger valfrihet att välja vilken som helst av söndagens texter i söndagsmässa, familjemässa och familjegudstjänst.

Att avsluta läsningarna med "Så lyder Herrens ord" är valfritt i nuvarande kyrkohandbok, liksom i förslaget.
Ett alternativ i förslaget är "Så lyder Guds ord. - Gud, gör ditt ord levande bland oss."

En nyhet (i förhållande till gällande KHB) är en ordning för doppåminnelse i huvudgudstjänsten (s 21), att jämföra med bloggens resonemang kring odöpt/döpt.

I två av förslagen till inledningsord i (hög)mässan (nr 6 och 9) relaterar till dopet. I nuvarande kyrkohandbok finns, så vitt jag kan minnas, inget enda inledningsord som relaterar till dopet.

Jag håller med om att citatet om synden kan misstolkas. Citatet i sin helhet är:
”Att Gud genom Kristus har försonat världen med sig själv är en hjärtpunkt i kristen tro. Försoningens gåva innebär att människan också i sin brist och ofullkomlighet alltid lever omsluten av Guds kärlek. Det finns inte längre något som skiljer människan från Gud. Inte heller synden sätter en gräns.”

Växjö domkapitel skrev i sitt remissvar: "De två sista meningarna (Det finns inte /…/ en gräns) kan dock diskuteras. Från Guds sida finns inget som kan sätta en gräns. Däremot kan människan sätta en gräns, genom att inte vilja bekänna och ta emot Guds förlåtelse."

Efter dessa påpekanden kan vara läge att diskutera om förslaget innehåller en förskjutning i förhållandet mellan Gud och människa eller inte.

Ola Isacsson

Håkan Sunnliden sa...

Oj, det var många påpekanden. Det som är mest intressant med det Ola skriver är att "mina" uppgifter inte är mina, utan hämtade från en vetenskaplig artikel eller åtminstone analys. Nu är det såpass många rättelser i ditt inlägg att jag behöver mer tid för att kolla upp det hela. Men röran bekräftar ganska väl att vi har att göra med ett oändligt antal varianter. Men själva tesen att det sker en förskjutning från gud till folk verkar ändå uppenbar. Jag återkommer i saken.

Anonym sa...

Noterar att Växjö DK remissvar då enligt Ola postulerar att Gud inte skulle sätta en gräns. Det tål väl tänkas på, dels att med säkerhet påstå så, dels om den påstådda ickegränsen är Guds vilja eller ej. Att påstå att den finns liksom att den inte finns, tyder på en influens av calvinskt tänkande. Frågan är om det överhuvudtaget är möjligt att säga mer än Guds Ord. Det kan tyckas vara vackert och fromt att föredra en vacker tanke men det är farligt att vara frommare än Jesus och tillskriva människan förmåga att sätta gräns utan hänsyn till om denna förmåga är hennes egen eller av Guds Ande given. Därför handlar också denna fråga om det komplexa som ex breven i NT kryllar av: både uppmaning att arbeta på frälsning som ständig fördömelse av egen förmåga. Denna inkonsekvens kan enbart överbryggas genom den Helige Ande och det St Paulus undervisar om i Rom 8 om Andens Lag. Det är något helt annat än förpliktelselag eller antinomism, vilka båda ger ett falskt gudsbegrepp. Om jag förstått Håkans inlägg korrekt är det den förskjutningen han angriper. Men jag kan ha fel, därom får han själv yttra sig. En som bättre än många skjutit en luthersk rättfärdigörelselära med utanpåtro i sank är NP Wetterlund. Hans verk " Andens lag", borde alla präster läsa. / Magnus Olsson

Leif Ekstedt sa...

Fick vid 6 års ålder en första kompassriktning av vår Söndagskolefröken.
Det var på den tiden kyrkan lämnade klara besked.
Basutbildningen fungerade under hela skoltiden - därefter morgonbön
i Realskolan.
För oss som är målet för Svenska Kyrkan förefaller överkursen och omtolkningarna ganska obsoleta.

Varför tror prästerna att julhögtiden och påsken är de mest besökta gudstjänsterna?

Anonym sa...

Ärkebiskopens Julprofetsia?

I SvD 12/12 säger biskop Weiryd:
"Genom att inte påminnas om ursprunget till firandet så finns det risk Julen tar död på sig själv"
Efter att fem söndagar i TV (domsöndag tom 4:e i advent)uppmärksamt lyssnat på innehållet i ovanstående gudstjänster så kan jag nog ge ärkebiskopen och Håkan rätt; den sekulära kyrkan är här. Förstår att Ni aktiva inte kan ta del av publik service gudstjänster,men "vart är vi på väg?" Texter,trosbekännelse och äldre psalmtexter känns malplacerade när man lyssnat på helheten, budskap som relaterar till mindfullness,närvaro, goda tankar som ska bli "vårt mantra" Religionsdilogbudskap? Förstår vad biskop Arne citerar. En detalj, varför ska en manlig präst sammanfatta hennes predikan och sedan be henne välsigna oss? Vanligt i Tv-gudstjänster. Är det en del i den nya liturgin?
Viktigt att analysera,men den nya kyrkoordningen dokumenterar/bekräftar väl vad som redan tillämpas och pågår.

Halleluja anyway Gud är större än våra tankar, tom större än den nya kyrko(o)ordningen!. AT