söndag, november 10, 2013

Kort rapport från veckan som har gått

Idag har jag varit predikoledig. Det passade bra eftersom vi hade storsamling hemma hos Asta i fredagskväll och eftersom jag undervisade i Markaryd hela lördagen. Båda dagarna var fantastiskt roliga och som sagt skönt att vara predikoledig en dag.

Jag är själv inte på Facebook och twittrar inte särskilt ofta men många andra gör det och genom dem brukar jag få höra en del intressanta nyheter och en del skvaller också för den delen. Hörde att det pågår en dopdebatt i tidningen DAGEN och att Peter Halldorf skrivit. Hans inlägg bekräftar hans hållning och jag uppskattar den mycket. Det var för övrigt länge sedan dopet diskuterades. Det verkar inte vara så infekterat idag som förr. Det är bra. Debatten har tidigare tagit alldeles för stor plats. Men det är klart att när baptisterna underkänner det allmänkyrkliga dopet blir det väl så. Varför har det varit så svårt att förstå att skilja mellan lära och praxis? Varför har det varit så svårt att justera praxisen i förhållande till sekulariseringen? Borde det inte vara självklart att vi människor behöver tro och att Gud är den som döper i Helig Ande? Halldorf menar att pingstvännerna skulle kunna säga:

Även om vi själva har en annan doppraxis, erkänner vi det dop du har tagit emot i din kyrka, och vill därför välkomna dig som medlem i vår församling.

Hur svårt kan det vara? Intervjun kan du läsa genom att klicka här.

Sedan fick jag höra att Benjamin Ekman, son till Ulf och Birgitta, har konverterat till Romersk-katolska kyrkan. Det är bra att det uppmärksammas eftersom det bara  stryker under läget. Det vore bra om den andliga överheten vågade se detta och försökte analysera läget bättre än den gör nu. Men mitt intryck är att ju högre upp folk kommer i hierarkin desto mer blir de utan personligt ansvar. Hegemonin tar fullständigt över. Nu konverterade Benjamin Ekman visserligen inte från SvK, men många konverterar i dessa dagar från SvK. Också detta rapporterade i tidningen Dagen och du kan läsa nyheten här.

Av Bloggardag fick jag veta att Annika Borg eller Kristen Opinion bytt adress. Så nu har jag ändrat bland mina länkar. Också där står att läsa, inte om konvertiter, men om utträden. Det kom ett brev, står det att läsa, och så publiceras en begäran om utträde. Intressant läsning. Jag tänker ofta på vännen och docentens ord: "Ju sämre, desto bättre." Klen tröst kan tyckas, men bättre än ingen. Eller, förresten, kanske är det bättre att trösta sig med tanken på Guds försyn som en av mina kommentatorer brukar anföra.

I går var jag som sagt i Markaryd och undervisade om församlingen i Korint. Det var en ekumeniska dag på temat och det är alltid roligt att träffa människor som tycker om att höra Guds Ord.  Jag har den senaste tiden haft anledning att undervisa om lärjungaskap och det ska bli mer av den varan framöver. Men nu märker jag att många blir minst sagt förvånade när jag berättar att Paulus aldrig kallar de kristna för lärjungar eller adresserar dem så. Vi kanske inte heller bör kallas lärjungar hävdar jag och ger utförliga argument för det. Den som vill kan på YouTube höra när jag framförde tesen första gången genom att klicka här. Det som gör att denna undervisning kan komma att diskuteras framöver är dels de redan nämnda skälen men också dels på grund av att konceptet Till Tro i Växjö stift har som ett fokusområde just Lärjungaskap idag. Vad är det? Egentligen anade jag oråd från början när jag förstod att den engelska förlagan kallar området för Making Disciples. Det var något annat det. Jag får återkomma till detta och så får vi se om det blir någon debatt kring detta.

Till sist; Apropå Markaryd. Hammarby har fått en ny huvudtränare i Nanne Bergstrand som under 12 år tränat Kalmar FF. Nu har jag fått veta att Nanne kommer från Markaryd. Världen är inte så stor. Välkommen Nanne, säger jag även om jag har svårt att tro att han kommer att läsa denna hälsning.

Idag har jag börjat läsa på inför Kyrkomötet som börjar om en vecka. Då blir det mer bloggande. Fast jag återkommer gärna i morgon för att närmare berätta vad vi ska besluta.

Så fick jag ge en rapport från veckan som gått.

Inga kommentarer: