måndag, november 11, 2013

Oavsett kön?

Det finns åtta utskott i kyrkomötet som arbetar igenom våra motioner och skriver sig samman. De skickar sedan sitt betänkande till kyrkomötets andra session som börja nästa måndag. Nu har jag börjat läsa igenom dessa även om en del återstår. Först läste jag Budgetutskottets betänkanden. Jag kan berätta att det inte verkar finnas någon brist på pengar det här året heller. Kostnadsramen för år 2014 anges till 2 747 miljoner, 2015 till 2 801 miljoner och 2106 till 2 6828 miljoner. Inte så pjåkigt för en kyrka som "har dålig ekonomi". Jag blir glad när jag ser att Svenska Teologiska Institutet i Jerusalem får 5 miljoner och mindre glad för att 20 miljoner ska gå till att öka takten för utbyggnaden av den gemensamma IT-plattformen.

Sedan läste jag Ekonomi- och egendomsutskottets betänkanden. De var inte särskilt spännande. Det är väl sådana beslut alla bara säger nej till, typ verksamhetsindelningen i redovisningen, ljudet i kyrkan, kompensation för utebliven kyrkoavgift och utveckling av finansiella tjänster. Säkert jätteviktiga frågor för dem som berörs, men inte särskilt roliga för min smak.

Sedan orkade jag också med Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkanden. De var mer intressanta. Det är här vi hittar motionen om att utreda behovet av evangelister. Resultatet? Utskottet kommer fram till att det inte finns något behov av att utreda behovet av evangelister. Motiveringen är att evangelisationen ingår i missionen och att alla döpta ska evangelisera. Detta hindrar inte att det finns de som är särskilt utrustade av vår Herre för evangelisation. Tjena, säger jag. Tänk att Paulus som talar om evangelistens ämbete kunde göra en sådan missbedömning! Nåja, jag förstår naturligtvis att det är viktigt, men inte för kyrkomötet. Jag undrar varför vännerna i Frimodig kyrka inte uttryckte någon mening om detta. Jag får väl fråga dem när jag träffar dem på söndag.

Däremot ansåg Frimodig kyrka att det fanns skäl att avge en särskild mening när det gäller motionen som föreslår att arbetsledande komministrar ska skriva på ett papper som säger att de ska "tjänstgöra tillsammans med som vigts ... oavsett kön". Om motionen går igenom? Det kan du räkna med, för det är förslaget från utskottet. Detta är dumt av följande skäl:

1. Det är knappast något problem i verkligheten. Vi har kvinnliga präster inom SvK.
2. Det är onödigt eftersom det enligt svensk lag faller under diskrimineringslagen förmoda jag.
3. Det finns andra typer av arbetsledare. I Värnamo har vi en diakon som arbetsledare. Vad med denna?
4. Det finns ingen redovisad konsekvensanalys av beslutet. Vilka blir glada? Vilka blir ledsna?
5. Det hade varit bättre, skriver Frimodig kyrka, "att locka fram de resurser av respekt och omsorg som finns inom oss alla" i stället för att på ett "reflexartat sätt söka sin trygghet i lagar och förordningar".
6. Har kön plötsligt fått så stor betydelse att vi måste ha dessa dumma regler?

Men vissa frågor är politiskt viktigare än andra. Kön är till exempel viktigare än evangelisation.

Sedan har vi ändå en halv framgång i den motion som Frimodig kyrka levererade genom Bertil Murray och där jag fick vara med som medarbetare. Det finns två motioner som föreslår att vi ska se över demokratin inom SvK eftersom demokrati inte är något entydigt begrepp. Utskottet föreslår avslag på vår, men bifall till Centerpartisten Sven Kraghs motion. Han föreslår att vi ska uppdra åt kyrkostyrelsen att tillsammans med stiften initiera ett fördjupat samtal om demokratin ... Det handlar här om samarbetet mellan förtroendevalda och ämbetsbärare. Murray hade inte med det där med stiften. Vidare blir det avslag på våra förslag eftersom de finns med i den senare. Det händer regelbundet att goda förslag som inte går att hindra plockas upp av "regeringen" och görs om lite som det passar. Men sådana är spelreglerna.

Vidare kom det en motion om att stärka rättssäkerheten. Här redogör utskottet för hur tidigare motioner behandlats som den jag skrev förra året till exempel. Det tas ofta som intäkt på att vi inte behöver behandla ärendet igen och så är det i det här fallet. Men att frågetecken kring rättssäkerheten återkommer år efter år kanske är ett tecken på att något är fel.

Detta var ett axplock på vad som väntar. Nu ska jag börja läsa organisationsutskottets betänkande, det enda utskott där Frimodig kyrka inte fick vara med. Skälet? Det har varit det viktigaste utskottet eftersom det var där man gick igenom och beslutade om strukturförändringarna inom SvK. Nästa periods viktigaste fråga är den om en ny Kyrkohandbok. Vi får se om Frimodig kyrka får vara med då.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dessa arma människor som tror mer på organisation än gudsriket Jesus förkunnade genom att varna för jesusianerna i söndags! Denna underbara ovanliga söndag vars evangeliepassage hämtad ur hans undervisning visar med önskvärd tydlighet att en kristen inte skall låta sig skrämmas. / Magnus Olsson

Peter T sa...

Man kan ju undra hur utskottet tänkte när de uttryckte att "alla döpta ska evangelisera".
Det är ju något som blivande ärkebiskopen lyckats synnerligen dåligt med hittills, så varför anta att ett teoretiskt yttrande om att alla döpt BORDE evangelisera, när så helt uppenbart inte är fallet?

Är det måhända en tankekonstruktion från utskottets sida?

Håkan Sunnliden sa...

Det finns väl egentligen bara ett hållbart argument. Det att frågan bör ligga i den lokal församlingen. Vi kanske skulle ha en missionär/evangelist i stället för en ...
Men kyrkomötet borde kunna vägleda tycker jag.