torsdag, februari 06, 2014

2 Korintierbrevet


Klart! Nedan publicerar jag förordet till kompendiet över 2 Korintierbrevet. Det är visserligen två timmar kvar i Värnamo kyrka. Nästa tisdag kommer Göran Larsson och talar över ämnet Paulus och judarna och sedan återstår två timmars undervisning, avslutningen av 2 Kor. men som sagt förberedelserna är klara. Kompendiet inlämnat till trycket och snart publiceras på hemsidan, adressen finns i högerspalten. Det brukar ta lite tid innan ljudfilerna kommer men det ska inte dröja alltför länge. Så håll till godo kära vänner! Här kommer nu förordet!

Så har jag kunnat lägga ännu en bibelteologisk kommentar till handlingarna. Vi försöker i Värnamo kyrka gå igenom Nya Testamentet i kronologisk ordning. Ordningen kan alltid diskuteras men trots det går det ganska enkelt att följa utvecklingen bland de första kristna. När vi tar oss an böckerna i kronologisk ordning kunde vi börja med Matteusevangeliet, fortsätta med Apostlagärningarna 1-20:6 samtidigt som vi gjort avbrott vid de tidpunkter breven skrevs. Vi har vers för vers gått igenom först Galaterbrevet och sedan Jakobsbrevet. Vidare 1 och 2 Thessalonikerbreven, kompletterat med de unika versarna i Markusevangeliet, sedan 1 Koriniterbrevet och nu det andra.

2 Korintierbrevet är ett krävande brev och innehåller en del svårigheter både vad gäller brevets struktur men också rent innehållsligt. I förstone verkar Paulus ha skrivet brevet för att rättfärdiga sig och visst präglas brevet av ett visst självförsvar. Men när man fördjupar sig i tankegångarna, dröjer kvar i dem, kanske brottas med dem för att förstå, visar det sig att brevet snarare är skrivet för korintiernas skull än för Paulus egen sak. Det är ett pastoralt brev.

Paulus är rädd för att församlingen vilseleds av de kringresande falska apostlarna. De har kritiserat Paulus person och tjänst och även haft framgång med sitt uppsåt att sidsteppa honom. Paulus är rädd för att hans arbete håller på att gå om intet. Det skulle inte främst skada Paulus utan korintierna och Guds rikes utbredande. Därför kämpar Paulus frenetiskt för att försöka ställa tillrätta den skada de falska apostlarna åstadkommit.

Det som verkligen har skakat om mig under dessa djupstudier är att en stor del av vår tids präster och pastorer påminner om de falska apostlarna. Det handlar om ”världslig” kunskap, om positioner och vältalighet. Och det handlar om andlighet utan kroppslighet, syner och uppenbarelser som inte är förankrade i något historiskt skeende.

Paulus tvingas hålla ett försvarstal i 11:1-12:10 och väljer då att ikläda sig dårens roll och att räkna upp sina umbäranden som vore de meriter. När jag stannar upp och inte bara reflekterar teologiskt över vad som sker utan anar vad det grekiska ordet asthenéia, hos oss ofta översatt med det svenska ordet ”svaghet”, faktiskt innebär kan jag röras till tårar. Redan när han första gången anlände till Korint kom han i ”svaghet”, det vill säga svårt misshandlad. Det pris som Paulus fick betala för att vara hedningarnas apostel är skrämmande högt. Kanske var martyrdöden trots allt en befrielse för honom. Vi firar hans åminnelse den 30 juni.

Efter denna genomgång ska vi ge oss på Romarbrevet innan vi fortsätter i Apostlagärningarna 20:7ff. Var vi sedan kommer att placera de så kallade fångenskapsbreven och pastoralbreven återstår att se. Min tanke är att så att säga i efterhand placera in övriga brev som komplement till vad vi gjort fram till Paulus död. När vi kommit till Apostlagärningarnas slut är det dags för fortsättningsboken Lukasevangeliet. Vad aposteln Johannes skrivit placeras sist.


Kyndelsmässodagen 2014

Håkan Sunnliden, präst i Värnamo kyrka

1 kommentar:

Anonym sa...

Glädjande nyheter! Oj vad jag har sett framemot fortsättningen på ljudfilerna. Nu är våren räddad! 😄