onsdag, december 31, 2014

32 församlingar blev 3

Sifferexemplet 32 församlingar blev 3 utgår från exemplet jag gav i förra bloggen. Om det håller kommer sannolikt att visa sig de närmaste åren. Vad ska man säga om exemplet? Finns det anledning att analysera det? Jag förutsätter att det gjordes innan kyrkomötet beslutade om den stora strukturreformen. Och den analysen måste ha lett till att 32 församlingar blev 3. Detta måste väl kyrkopolitikerna betrakta som ett framsteg förmodar jag.

När jag tillträdde tjänsten som kyrkoherde i Hjälmseryd, som då var ett enprästpastorat, väcktes frågan om det skulle bli en ordinarie tjänst eller inte i avvaktan på en ny, tänkt pastoratsindelning. Det var 1983, men redan på 1960-talet ville kyrkopolitikerna att pastoratets gränser skulle sammanfalla med kommungränserna.  Vi skulle gå från en statskyrka till en kommunkyrka. Nu blev det inte så och det blev inte heller så när jag tillträdde. På politikerspråk heter det att "tiden inte var mogen för det".  Men inriktningen på Svenska kyrkans omvandling har stått klar länge, längre tillbaka än 1960-talet. Så det som sker kommer inte som någon överraskning.

Det som däremot är överraskande - för dem som tror som Kyrkan - är däremot omvandlingen av Kyrkans lära och tro. Men också den förändringen håller på att bli synlig. Jag vill inte exemplifiera för att inte verka gnällig eller än värre bitter. Vem vill vara det? Jag vill vara positiv. Hur är man då i en situation som denna? Äntligen börjar jag ana.

Det är naturligtvis hög tid att slå vakt om Kyrkans lära och tro. Det kan man göra genom att
"bygga församling". Det här är inte platsen att närmare beskriva hur det går till, men jag är övertygad om att det måste vara Guds väg för mig och för många med mig. När det är sagt kan kär läsare få många frågor, men jag går förbi dem i en blogg som denna. Det är ju Nyårsafton. Jag blundar inte för dina frågor eller problemformuleringar. Tvärtom. Jag välkomnar dem därför att där det finns många frågor där finns det många svar. Och där det finns många så kallade problem där finns det många lösningar.

Kanske kommet den dagen då vi får vända på ekvationen: Där det fanns 3 församlingar blev det 32!!! Då blir det skäl att fira på riktigt.




GOTT SLUT PÅ 2014 OCH GOTT NYTT 2015!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det finns väl två,frågor att ställa:
Hur påverkar världen, de politiska besluten församlingen, det andliga livet? Familjen?
Hur påverkar församlingen, (väckelse) i en församling samhället, samhällsutveckling? familjeliv?
Kyrkohistorikerna har väl,svaret.
At.