måndag, mars 23, 2015

Ett profetiskt ord

Med anledning av den stora invandringen till Israel kan jag inte låta bli att påminna om vad Gud själv sagt i saken.

2 Så säger Herren : Det folk som kommer undan svärdet finner nåd i öknen. Israel får gå dit där jag ger det ro. 
3 Fjärran ifrån uppenbarade sig Herren för mig: "Med evig kärlek
har jag älskat dig,
 därför låter jag min nåd
förbliva över dig.
 

4 Än en gång skall jag upprätta dig, så att du blir upprättad,
du jungfru Israel.
 Än en gång skall du ta upp
din tamburin
 och dra ut i dans bland dem
som är glada.
 

5 Än en gång skall du
plantera vingårdar
 på Samariens berg, och de som planterar
skall själva njuta av frukten.
 

6 Ty en dag kommer då väktare skall ropa
på Efraims berg:
 Kom, låt oss dra upp till Sion, upp till Herren , vår Gud." 

7 Ty så säger Herren : Jubla i glädje över Jakob, höj fröjderop över honom som är den främste bland folken. Brist ut i lovsång och säg: "Fräls, Herre , ditt folk, de som finns kvar av Israel." 
8 Se, jag skall föra dem
från landet i norr
 och samla dem
från jordens yttersta hörn,
 bland dem både blinda och halta, både havande kvinnor
och barnaföderskor.
 I en stor skara
skall de komma tillbaka hit.
 

9 Gråtande skall de komma, men jag skall leda dem där de går bedjande fram. Jag skall föra dem
till vattenbäckar
 på en jämn väg
där de inte skall stappla.
 Ty jag är en fader för Israel, och Efraim är min förstfödde son. 

10 Hör Herrens ord, ni hednafolk, och förkunna det
i kustländerna i fjärran. Säg: Han som skingrade Israel skall också samla det och bevara det som en herde bevarar sin hjord. 
11 Ty Herren skall befria Jakob och friköpa honom från den som är starkare än han. 
12 De skall komma och jubla
på Sions höjd
 och strömma likt en flod
till Herrens goda,
 till säd, vin och olja och till unga får och oxar. Deras själ skall vara
som en vattenrik trädgård,
 och de skall inte sörja mer. 

13 Då skall unga kvinnor
dansa och vara glada,
 unga och gamla skall glädja sig tillsammans. Jag skall förvandla deras sorg
till glädje
 och trösta dem och glädja dem efter deras bedrövelse. 

14 Prästerna skall jag mätta
med utsökta rätter
 och mitt folk skall mättas
av mitt goda,
 säger Herren .

Jeremia 31:2-14

3 kommentarer:

Anders Göranzon sa...

Håkan. Ser Du inte ett problem i att de vingårdar som nu åter planteras på Samariens berg, förutsätter att bulldozers har jämnat andra människors olivlundar med marken? Eller att samtidigt som de som nu planterar vingådarna och själva får njuta av frukten, andra medmänniskor går arbetslösa och tilbringar en stor del av sin vakna tid i checkpoints? Vad gör Du av t ex Amos 9:7-9? Också en profetia.

Håkan Sunnliden sa...

Hej. Jovisst ser jag problemet med odlingarna på Västbanken, men förmodligen snarare som ett exegetiskt än ett politiskt. På samma sätt som profetian i Amos gått i uppfyllelse mer än en gång gör nog den i Jeremia det också. Vem har sagt att livet är rättvist?
Självklart är jag medveten om striden men vi håller Guds ord för heligt och ändrar inte i texterna när det blir svårt. Tack för kommentar. Det är alltid roligt när det kommenteras och får en att tänka ett varv till även om här aldrig blir några långa diskussioner.

Anders Göranzon sa...

Tack, Håkan. Nej, låt oss behålla texterna - allt annat vore för mig otänkbart. Och låt oss förtrösta på att allt till sist vilar i Guds händer. Det dröjer innan vi kan se klart. Tills dess fortsätter vi att fundera tillsammans - ibland i enighet och ibland med olika uppfattningar. Pax!