tisdag, april 28, 2015

Nyheter från Nepal

Sitter och blickar ut över de väldiga fjällmassiven. Kari och jag har anlänt Gaustatoppen, Norge. Vi stannar till på söndag. På torsdag kommer barnen och deras familjer. Vi firar Karis 60-års dag. Det är inte många här nu i detta underbara vinterparadis. Snön ligger kvar på fjället men skidsäsongen är slut. I stort råder en bedövande tystnad också på hotellet där vi idag ska inta middagen. Vi bor i en stuga med 5 rum och kök, bastu och alla möjliga faciliteter. För att inte alldeles komma ur balans har jag med mig en rejäl kommentar till Romarbrevet.

Har idag fått lite mer nyheter från Nepal. Familjen Roberthsson kom iväg, stannade en natt i Doha, Qatar men fick avbryta resan och resa hem igen. Tydligen fungerar inte flygplatsen i Kathmandu. Jag förmodar att alla dessa hjälpinsatser mer eller mindre blockerar flyplatsen. Den är inte särskilt stor.

Vidare fick jag en höra från Preston och Mirjam att en av deras anställda hittat en grupp med 40 övergivna flickor. De kom från ett flickhem men vart deras ledare tagit vägen var det ingen som visste. Preston kommer från Kanada och är gift med Mirjam från Sverige.  Mirjam kom till min sjukbädd i Kathmandu och läste Guds ord för mig. Hon och Preston driver ett socialt företag och har ett knappt 20-tal anställda. De gör en liten men fantastisk insats för människorna i Nepal.

Sedan läste jag Dags blogg som hänvisade till läkaren Dan Johannesson. Han skriver på sin Facebook sida att han drar sig för att behandla kristna. Det är uppenbart att klimatet hårdnar för de kristna inte bara på grund av IS utan också på grund av så kallade humanister. Samtidigt är det bra att hyckleriet avslöjas. Det låter så fint och vackert när de talar, men påminner mig om Jesu ord när han talar om vargar i fårakläder. Gåvan att kunna urskilja är en av vår tids viktigaste, men i sådana fall som Dan Johannessons behöver inte gåvan brukas. Sådan som han avslöjar sig själva. Det finns andra tillfällen då gåvan kan behövas.

Ikväll blir det en lugn kväll och imorgon en lugn dag.

Inga kommentarer: