fredag, april 10, 2015

Stellan Bengtssons artikel, del 3

De Afro- Alexandrinska kyrkorna
Nu har turen kommit först till de Afro-alexandrinska kyrkorna, kopter och etiopier och sedan till de unierade orientaliska kyrkorna, det vill säga de som gått i union med den Romersk-katolska kyrkan. De finns alla representerade i Södertälje.

Den koptiska kyrkan har sina rötter ner till faraonernas tid där namnet kopt är ursprunget till namnet Egypten. Kopterna är ett eget folk skilt från de arabiska erövrarna på 600-talet.
Det koptiska språket skrevs ursprungligen med hieroglyfer. Fram till 1200-talet var det talspråk i Egypten. Idag talar de flesta kopter en dialekt av arabiskan.

Den Koptiska kyrkan anser sig ha fått Evangeliet genom hemvändande pilgrimer efter Pingstundret. Evangelisten Markus var den som förde tron till Egypten. 1 Petr 5:13 antyder att Petrus kan ha skrivit det i Kairo och att Markus var med. Kyrkan kan vara världens äldsta. Vid slutet av 300-talet var hela landet kristnat med 70 stift och ett 20 tal kloster. Alexandria blev det teologiska centret, med namn som Klemens, Origines och senare Apollinaris.

Munkväsendet har långa traditioner och mest känd är den helige Antonius, klosterväsendets fader från 200-talet. Bysantiska härskare styrde och förhållandet mellan ortodoxa och kopter var dåligt. Arabernas invasion på 630-talet gick väldigt lätt eftersom kopterna, som var i majoritet, inte bjöd motstånd. Så småningom fick dock kopterna lida under halvmånen. Arabiseringen av landet gick fort och kopterna blev snart förföljda. Från 1200-talet till 1600-talet reducerades kopternas antal till mindre än 10 % av befolkningen. Det skedde genom tvångskonversioner och dödande. Några mindre dåliga århundraden följde varpå Kyrkan återigen de senaste åren hamnat under förföljelse.

Kyrkan leds av påve, biskopar, präster och munkar. På grund av förföljelser finns kopter spridda över hela jordklotet. I Egypten beräknas antalet kopter vara 15 miljoner. Stora kyrkor finns även i Sudan och Uganda. I Södertälje finns både biskop och munk och närmare ett tusen troende. Kyrkan är trogen den alexandrinska teologiska traditionen och håller fast vid en myafysitisk linje i kristologin. Till skillnad från den Syrisk-ortodoxa kyrkans statsmannamässiga framtoning utmärker sig de koptiska företrädarna av stor enkelhet.

Den etiopiska kyrkan kan sägas vara den enda kyrka i världen som idag står fast vid den judekristna bakgrunden. Företrädare för kyrkan räknar sig som andliga ättlingar till kung Salomo som anses ha givit liv åt drottningen av Sabas son Ben Melek. Vid ett besök hos fadern Salomo skall sonen fått med sig förbundsarken hem till Etiopien där den nu lär finnas i Katedralen i Axum. Det liturgiska språket Geez används än och språket är ursprung till amhariskan, det officiella språket idag. Sabbaten, lördagen, är helgdag och föreskrifter om ren och oren mat har man från judiska regler. Evangelisten Matteus sägs av Origines vara Etiopiens apostel.

En annan tradition kommer från Apg. 8, om ”Indich” hovenucken hos Kandake, som omvändes och mottog dopet av diakonen Filippus. Efter att Kyrkan attackerats av muslimska erövrare på 1500-talet upprättades band med Romersk-katolska kyrkan. Detta ledde till att den Etiopiska kyrkan nära ockuperades och tvångsinfördes i den romerska gemenskapen. Folket motsatte sig detta, relationerna med Alexandria som avbrutits återupptogs och efter drygt hundra år fick kyrkan lite lugn. Under kejsar Haile Selassi gynnades kyrkan men därefter har det varit svårt. I Södertälje idag finns ingen fast gudstjänstgemenskap för den Etiopiska kyrkan.


De unierade orientaliska kyrkorna
Det började med korstågen. Den Romersk-katolska kyrkan befriade Jerusalem och de heliga platserna. En av de orientaliska kyrkorna gick tidigt i union med Rom. Det var den Maronitiska kyrkan i Libanon. En annan union med armenierna varade en kort tid.
Det dröjde till 1500-talet då en stark romersk mission medförde att större grupper ur de olika orientaliska kyrkorna gick i union med Rom. De orientaler som valde att ta detta steg kan indelas i tre undergrupper:

1. Den antiokeniska familjen
Den består av den Maronitiska kyrkan, den Kaldeiska kyrkan, den Syrisk-katolska och den Armenisk-katolska kyrkan. Av dessa är den Kaldeiska kyrkan för Södertälje särskilt viktig eftersom flera tusen av dess medlemmar nu bor i vår stad. Kyrkan har sina rötter i den Assyriska kyrkan, Österns kyrka, men kom under 1500-talets slut att gå i union med Rom och antog därmed även de kristologiska besluten från Kalcedon 451.

2. Den alexandrinska familjen
Denna familj består av den Koptisk-katolska och den Gheez Etiopisk-katolska kyrkan.

3. Den grekisk-katolska familjen
Familjen består av katolska bekännare från Antiokia och som tagit namnet den Melkitiska kyrkan. De unierade orientaliska kyrkorna har teologiskt accepterat att underordna sig de romersk-katolska tolkningarna. Liturgiskt står de dock mycket nära sina orientaliska moderkyrkor vad gäller gudstjänst och liturgiska kläder.

---

I den fjärde och avslutande delen kommer Stellan Bengtsson att närmare redogöra för kyrkogeografin i Södertälje. Jag vågar utlova en häpnadsväckande karta. Tala om Kyrkans mångfald! / HS

Inga kommentarer: