lördag, april 25, 2015

Vilken vecka!

Vi har haft en fantastisk vecka. Jag berättade om tisdagens ekumeniska kvällssamling och igår var det storsamling hemma hos s Kerstin. Stolarna räckte precis till. Vi var 25 stycken och så många till kan vi inte vara i ett hem. Vi gladdes åt varandra, samtalade och lovsjöng Herren Jesus. Jag undervisade från Rom 3:21-26 där Paulus talar om vad som NU har hänt. Vi har förklarats rättfärdiga i Jesus, blivit friköpta och försonande med Gud.

Idag fortsatte vi med en inspirationsdag, undervisning och åtta nya medlemmar togs upp i Koinonian. Så underbart. I undervisningen betonade jag vår identitet i Jesus Kristus. Det är denna som är grunden för det nya livet och för våra gärningar. Vidare talade vi om vad det innebär att vara döpt i den helige Ande och hur vi vandrar i och efter den helige Ande. Den som är döpt i den Helige Ande uppvisar sannolikt följande tecken:

1. Får kärlek till Guds Ord
2. Bekänner Jesus som Herren
3. Vill vandra i trons lydnad
4. Har ett värdesystem som är Guds eget
5. Har en gudomlig attityd till andra
6. Äger och får liv och frid
7. Har ett riktigt förhållande till Lagen

Här hoppar jag över bibelhänvisningarna. Vidare försökte jag förklara något om den kamp vi kristna är insatta i och motivera till ett rikt böneliv. Eftersom de flesta börjar förstå skillnaden mellan att vara en lärjunge och en kristen blev det mycket, säger mycket, evangelium.

Rydaholm lördagen den 25 april 2015
Dagen avslutades som sagt med att åtta nya medlemmar togs upp i koinonian. Jag är övertygad om att Herren själv har visat oss en väg i och med koinonian. I denna nådens gemenskap har vi full frihet samtidigt som vi vill vara helt överlåtna åt Kyrkan. Otroligt tryggt, härligt och underbart. Detta, tror jag, är en väg som Herren vill visa fler.

När jag blickar tillbaka på veckan fylls jag av förundran. Full gemenskap tisdagskväll, fredagskväll och hela lördagen.

När Kari och jag kom hem kunde vi se Hammarby besegra Åtvidaberg med 2-1. Vilken vecka!

Imorgon bjuder pastoratet på en heldag om konceptet Till tro.

Inga kommentarer: