tisdag, juli 14, 2015

Albanien nästa

Sitter på hotel Landvetter. Flyget går tidigt i morgonbitti, 06.35. Tro det eller ej, men vi flyger via Arlanda, Wiem till Tirana, Albanien.  Vi är förutom jag själv,  Kari och Conny. Naturligtvis har jag förberett mig genom att fråga Herren om råd. Vad jag förstår blir det viktiga dagar. Det är så att vi nu varit nere i Albanien i 7  år. Bibelveckan har vuxit i antal deltagare för varje år som har gått. Nu är vi uppe i 110 deltagare. OCH många har varit med varje år vilket betyder att de är sju år äldre än när vi startade.

I det sammanhang vi rör oss, lutherskt-herrnhutiskt, finns inga andliga ledare med något undantag, ingen präst. Missionären Jörgen Böytler från Christiansfeld i Danmark som har nyckelrollen i vårt arbete menar att vi först i nästa generation kan räkna med att få se någon andlig ledare. Han har kanske rätt, men jag tänker att denna kan finnas bland dem jag nu ska undervisa på torsdag-söndag.  Jag förnimmer en profetisk ande över de dagar vi har framför oss. Be gärna för oss.

Inga kommentarer: