fredag, juli 17, 2015

Bibelläger

Bibellägret med dryga hundratalet ungdomar har nu lagt första dygnet bakom sig. Jag gjorde en hyfsat grundlig genomgång av vad det innebär att vara lärjunge till skillnad mot att vara kristen.

Själva begreppet lärjunge har inte sitt ursprung i Skriften utan i Antiken. Läromästare, filosofer och kringvandrande predikanter tog emot unga män för undervisning. Det var fyra kännetecken på en lärjunge långt innan Skriften ens var påbörjad.

1. Den unge valde ut den mästare han ville följa.
2. Den unge tog inte bara emot doktriner av olika slag utan införlivade dem och gjorde dem till norm i sitt eget liv.
3. Fullärd frigjorde sig den nu vuxne från sin lärare och blev själv lärare.
4. Den nye läromästaren förvaltade och gav vidare vad han lärt.  Kanske i sin tur tog emot unga.

I Skriften finns begreppet lärjunge 3 ggr i GT och 235 ggr i NT, det vill säga evangelierna och Apostlagärningarna. Paulus var en lärjunge - till Gamaliel, inte till Jesus,  men blev ändå en kristen. Jesus väljer ut de sina, ger dem liv av sitt liv, förenas för evigt med oss och brukar oss sina redskap. Han gör oss till kristna.

Paulus använder aldrig ordet lärjunge. Han talar om oss som de utvalda, älskade, heliga, rättfärdiga och så vidare.

Efteråt var det samtal i smågrupper och det visade sig att de flesta identifierade sig själva som lärjungar. Imorgon kommer jag därför att berätta om hur Gud gör oss till kristna och kanske kan jag hinna med något om vad det innebär.

Min bön för dessa vänner är att de sedan ska få leva i en miljö där de kan växa, mogna och få bära frukt.  Här pågår den stora kampen. Det finns inga församlingar där de kan leva fullvärdiga liv. Det bekymrar mig.

För övrigt har Kari och jag hunnit med att besöka staden (lägergården ligger i utkanten) och jag  var till barberaren för rakning med rakkniv. Underbart.

Efter middagen, som äts på kvällen, fick vi ägna oss åt ett par själavårdande samtal med förbön innan det var dags att ta sig till hotellet. Nu har vi gjort nya förberedelser och hoppas få sova bra innan det är dags igen.

Inga kommentarer: