lördag, januari 16, 2016

Mirjam Thiessen

Det var en fin artikel eller kanske hellre reportage i tidningen DAGEN i går. Du kan läsa den genom att klicka här. Den handlar om Preston och Mirjam Thiessen som båda har fått särskild betydelse för mig.

Bilden är tagen av Jonas Egfors för tidningen DAGEN
Efter olyckan i Nepal togs jag till ett privat  sjukhus i Kathmandu. De första dygnen var jag rätt borta och kunde inte skilja mellan natt och dag. Mitt första minne från sjukhuset är att en ängel plötsligt stod vid min sida. Hon läste Guds Ord för mig och jag kände igen orden och fylldes med hopp, tacksamhet och glädje. Det var Mirjam som läste Psaltaren 91:

1 Den som sitter
under den Högstes beskydd och vilar
under den Allsmäktiges skugga,
 
2 
han säger: "I Herren 
har jag min tillflykt och min borg,
 min Gud som jag förtröstar på." 
3 
Han skall rädda dig
från fågelfängarens snara
 
och från den förödande pesten. 
4 
Med sina fjädrar
skall han övertäcka dig,
 under hans vingar
skall du finna tillflykt.
 Hans trofasthet är sköld och skärm. 
5 
Du skall inte frukta nattens fasor, inte pilen som flyger om dagen, 
6 
inte pesten som går fram i mörkret eller farsoten som härjar
vid middagens ljus.
 
7 
Om än tusen faller vid din sida, ja, tio tusen vid din högra sida, så skall det inte drabba dig. 
8 
Med egna ögon skall du se hur de ogudaktiga får sitt straff. 
9 
Ty du har sagt att Herren 
är ditt skydd,
 du har gjort den Högste
till din tillflykt.
 
10 
Ingen olycka skall drabba dig, ingen plåga närma sig din hydda. 
11 
Ty han skall ge sina änglar befallning om dig att bevara dig på alla dina vägar. 
12 
De skall bära dig på händerna, så att du inte stöter din fot
mot någon sten.
 
13 
Över lejon och huggormar
skall du gå fram,
 du skall trampa ner unga lejon och drakar. 
14 
"Han håller mig kär
och jag skall befria honom,
 
jag skall beskydda honom, ty han känner mitt namn. 
15 
Han ropar till mig
och jag svarar honom.
 Jag är med honom i nöden, jag skall rädda honom
och ge honom ära.
 
16 
Jag skall mätta honom
med långt liv
 och låta honom se min frälsning."


Mirjam och Preston bor i Kathmandu där de driver ett företag som du kan läsa om genom att klicka här eller genom att klicka här. När SR gjorde sina reportage hade de 8 anställda. Idag är 36 kvinnor anställda i deras företag. Vi, det vill säga Kari, Victor och genom dem jag, har fortfarande kontakt med dem och kommer att säkert att fortsätta den på något sätt. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Så gott att"änglar" finns, som hör Guds röst och går med bud om hopp och liv! Känner igen en del av det! Gud är god! AT