lördag, juli 02, 2016

Israelskonferens i Värnamo

I torsdag tog arbetskamraterna ut mig på "fest", till "Sussies café", ett litet ställe utanför Ljungby. Där bjöds det på god mat, hölls tal och tackades. Först var jag lite tveksam om detta var en bra idé. Ska man avtackas för att man sagt upp sig? Nej, men för god gemenskap med arbetskamrater! Jag är glad att det blev av. Kamraterna skickade med mig svensk psalm 257;-, en mycket fin psalm författad av J.A. Eklund. Jag har just läst alla fem verserna. Rekommenderas för läsning!

Fredagen ägnade jag åt Israels-konferensen som Israels vänner håller för fjärde året i rad här i Värnamo. I Värnamo Nyheter står det att nästan 700 personer deltar och det är naturligtvis en förmån att få undervisa för så många människor på en och samma gång.

Lägg till bildtext
Ämnet var "det eskatologiska Israel" och jag försökte ge en översikt av det nya förbundet. Det gjorde jag med hjälp av följande sex punkter:

  1. Hur det gamla förbundet blev det nya
  2. Det nya förbundet var fördolt i det gamla 
  3. Förbundet fullbordas av, i och genom Jesus
  4. Paulus förklarar Guds frälsningsplan
  5. Paulus förklarar Israels fall
  6. Paulus förklarar Israels framtid

Inga kommentarer: