onsdag, december 21, 2016

10 bud i kyrkokampen

Uppmuntrad av insiktsfulla kommentarer vill jag komplettera förra bloggen med ytterligare två synpunkter. Den första är att jag måste nog för att få "ro i själen" köra förra bloggen i repris låt säga någon gång i kvartalet.

Det andra är att jag blivit påmind om en artikel i SvD från 12 november dagarna efter att Donald Trump vunnit valet. Som ni minns var många negativa till resultatet. Många journalister var förskräckta och vi kunde läsa det ena mer skrämmande än det andra. I SvD fanns en artikel som gav läsaren 10 tips på hur vi skulle kunna värna demokratin. Jag kunde inte låta bli att föra över tankarna till vårt kyrkliga sammanhang. Om jag tänker lokalt blir det så här:

1. Du ska erkänna kyrkoherdens ställning. Bibelstället jag fick var ett Jesus-ord från Matt 23:1:

Sedan talade Jesus till folket och till sina lärjungar: "De skriftlärda och fariséerna har satt sig på Moses stol. Allt som de lär ska ni därför göra och hålla. Men deras gärningar ska ni inte ta efter, för de talar men handlar inte. De binder ihop tunga bördor och lägger på människornas axlar, men själva vill de inte röra ett finger för att lätta på dem.

2. Opinionen har en nyckelroll. Kyrklig press och församlingsblad av olika slag är skyldiga att se till att dessa också innehåller annat än propaganda. Människor ska få förstå i sak.

3. Du behöver tänka och arbeta ekumeniskt.

4. Du måste å det starkaste fördöma ja-sägarna som gör det möjligt för den kyrkliga ledningen, nationellt och lokalt, att leda de kristtrogna på fel väg.

5. Om du däremot sällar dig till det rätta ska du välkomnas.

6. Du ska understödja och skydda oberoende maktcentra.

7. Du ska observera om kyrkoherden överskrider sina befogenheter.

8. Du ska tillsammans med andra kapa åt dig utrymme, till exempel när det blir val. Du ska teckna en radikal framtid.

9. Du ska verka för att diskussionen handlar om kristen tro och principer, inte om lojalitet.

10. Du ska vara medveten om att det finns ett pris att betala för att följa Jesus.

Det var spännande att göra denna tankemöda. Värd tiden. Plötsligt kan jag inte till 100 % lova att jag aldrig mer utövar kyrkokritik. Hur tråkigt det än är.

Inga kommentarer: