fredag, december 09, 2016

Nya möjligheter

När jag igår ägnade en del tid åt att ta igen vad jag inte tagit in eftersom vi har varit borta ett par veckor hittade jag bland all information en nyhet från Artos. Ja, det handlar inte om nya böcker utan om högklassiska om än något svårtillgängliga artiklar. Br Johannes har sett till att ett antal sådana artiklar lagts ut på nätet. Du hittar dem genom att klicka här. Här hittar du ett helt bibliotek, böcker i alla möjliga ämnen.

Internet har många dåliga sidor men har också gett fantastiska möjligheter. Biblioteket ovan är ett exempel. Ett annat exempel som jag värdesätter mycket är den kyrkliga dokumentation som blivit tillgänglig tack vare kyrkoherden Yngve Kalin. Du hittar den länken genom att klicka här. Här finns protokoll, artiklar och annat som annars knappast skulle ha sett dagens ljus. Hur viktigt har det inte blivit i vår tid att få tillgång till källmaterial?! Det skrivs så oerhört mycket på bloggar, tidningar och annan press och det är långt ifrån alltid vi får den rätta bilden.

Såg förresten ett intressant reportage om Påvens senaste uttalande. Senaste? ja, SvD publicerade det i alla fall i dag. Du hittar det genom att trycka här. Den är skarp. Den är tydlig, nästan för tydlig. Läs den! Jag fastnar för att Påven inte nöjer sig med avsaknaden av källkritik utan kallar lögner och förtal vid dess rätta namn. Han säger att man genom att ljuga samlar på sig synd. Tänk att få läsa det i en svensk tidning. Det är välgörande.

Nej, nu måste jag packa ihop något eftersom vi strax reser till Skåne för att ta hand om barnbarn. Vi hörs igen på måndag med en ny blogg. Ständigt nya möjligheter.

God helg - 3 advent!

Inga kommentarer: