fredag, mars 03, 2017

Albanien

I dag har det varit begravning. Det kändes lite ovant men det gick bra. Begravningen ägde rum i Tånnö kyrka, en fantastiskt liten fin kyrka. Det skulle vara roligt att få komma dit till en högmässa någon gång framöver. Nu på söndag går det inte eftersom det blir S:t Pauli men någon annan söndag. Undrar just hur ofta de firar högmässa där men det går väl att ta reda på.

Jag har tidigare berättat om hur vi har stöttat en framväxande församling i Tirana, Albanien. Värnamo församling var tidigt ute i mission i Albanien. Själv har jag rest dit i tio år. Ett böneämne har varit att få dit en präst. Församlingen har ända sedan den blev till saknat en herde. Familjen Edi Masi har fått vara det sammanhållande bandet. Nja, inte riktigt rätt eftersom prästen Jörgen Böytler, Danmark rest regelbundet flera gånger per år och under många år dit, döpt och firat nattvard. Men de har aldrig haft någon egen präst.

Så för ett år sedan fick jag höra om Jimmy Svenfeldt från Finland. Han prästvigdes av biskop Roland eftersom han läst sin teol kand på Församlingsfakulteten i Göteborg. Han prästvigdes i Tirana och har nu flyttat ner tillsammans med fru Malena och två barn. Nedan är han på det nya kontoret.


Det är tänkt att jag ska resa ner i slutet på månaden och då tänker jag hälsa på dem. Vi har ett ledarseminarium fredag-lördag, men på söndagen tänket jag fira högmässan hos Jimmy och församlingen där. Bilden på huset visar kyrksalen på nedervåningen och familjen Svenfeldts lägenhet på övervåningen.



Nu är familjen på plats och de har redan firat högmässa fem söndagar i rad. Det vet jag eftersom han berättat om det i ett nyhetsbrev som du kan läsa genom att klicka här. Jag tror jag lägger ut länken i min högerspalt under rubriken Albanien.

Men nu har vi ett nytt böneämne nämligen att de två församlingarna en herrnhutisk-luthersk och en evangelisk-luthersk ska finna varandra. Tänk om de kunde be tillsammans, hjälpa varandra med undervisning, seminarier och konferenser, om de kunde samsas vid nattvardsbordet. Nu finns det ju en präst.

Det är ett böneämne därför att jag vet hur erbarmlig ekumeniken är bland de kristna. Är det lättare på missionsfältet? Det återstår att se. Var gärna med mig i bön för detta.

Inga kommentarer: