onsdag, mars 21, 2018

Helena Edlund

Nu har jag läst Helena Edlunds bok. Den omfattar 350 sidor och beskriver hur hon uppfattar systemet Svenska kyrkan. Det är ingen rolig läsning. Det är inte lätt att läsa om hur hon har behandlats. Författaren Katerina Janouch har skrivit några talande rader på omslaget:

Det svindlar när jag läser Helena Edlunds bok. Tänk att Svenska kyrkan, som jag alltid föreställt mig var mån om alla människors lika värde, kan behandla någon så. Det är ett svek mot allt vad kristendom heter. Förutom att boken är spännande som en thriller ger den också en isande insyn i ett maktspel bland beräknande vuxenmobbare och fega småpåvar. När du är klar kommer din bild av svensk kristlig fromhet för alltid att vara förändrad.

Det är många gånger jag undrat och ibland uttryckt det här på bloggen varför ingen avslöjar maktspelet inom Svenska kyrkan. Var finns alla undersökande journalister? Jag förstår att "vanliga" journalister inte längre besitter förmågan att förstå än mindre debattera religion. De kan få vara ursäktade även om det är beklagligt att vi har så många religiösa analfabeter inom journalistkåren. Men det var så man ville ha det en gång i tiden. Jag har för närvarande sex böcker som jag håller på med. Tre av dem hålls samman av läget i Svenska kyrkan. Först har jag läst Helena Edlunds bok, Konsten att överleva Svenska kyrkan, som jag kan rekommendera den som är nyfiken på att få veta hur spelet går till inom organisationen Svenska kyrkan. Den andra ligger bredvid mig och den får jag ta mig an som nästa bok. Det är 68-kyrkan av Johan Sundeen. Den handlar om svensk kristen vänsters möten med marxismen 1965-1989. Också den kommer jag att läsa med stort intresse eftersom den handlar om min generation och mina kollegor. Den tredje boken som i en mening kan passa in i sammanhanget heter Omgiven av idioter. Jag lovar att återkomma till dessa.

Helena Edlunds bok är mycket välskriven. Hon är utbildad journalist och det märks inte bara i det fängslande språket utan lika mycket i hennes faktagranskning. Här finns den där boken som vi efterlyst, den som ger oss ett inifrån-perspektiv. Men hon har fått betala ett högt pris och jag tycker hon ska se boken inte bara som en terapi utan lika mycket som en belöning. Hoppas den sprider sig ordentligt, att många köper den och läser den. Den finns att klicka hem från Ad Libris.

Jag tror inte att jag ens försöker återge exempel från hennes bok på maktmissbruk. De finns där sida upp och sida ner och de är alla insatta i hennes person. Det är det som gör att boken blir personligt berörande. Hela boken andas hennes livskamp. Spännande som en thriller, skrev Katerina Janouch, och det är bara att hålla med.

Hur många förskräckliga exempel Helena än ger och hur illa hon blivit behandlad måste jag säga att jag inte är förvånad någonstans. Vi är ganska många, anställda i Svenska kyrkan, som farit förskräckligt illa genom åren och kanske var det bara en tidsfråga innan en bok som denna skulle komma. Skönt att den nu är tillgänglig. Det är knappas troligt att boken påverkar kyrkans ledning, men den kanske kan ge läsare mod att se sanningen och att söka sig alternativa vägar för sitt andliga liv, sådana som vi på gräsrotsnivå ber och arbetar för. Men mer om det i morgon.

För övrigt kan du besöka Helena genom att klicka här. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Känner igen mycket och många av erfarenheterna som Helena råkat ut för, från en statlig organisation. Det är högst anmärkningsvärt att man utsätter folk för häxjakter på detta sätt. Det förstör människors liv, allt i tysnadskulturens anda..